Experternas kostråd till David

HÄLSA

Josefins kostråd till David

1. Ät frukost varje dag!

2. Tallriksmodellen till lunch & middag, och bara en portion.

3. Ät frukt i stället för fikabröd.

Kalorigräns: Enligt Viktklubb bör David äta maximalt 1610 kalorier om dagen för att nå sitt viktmål.

Davids träningsvanor:

Spelar korpmatcher och innebandymatcher då och då. Har inte gått till gymmet eller varit ute och sprungit någonting alls det senaste året.

Shirins råd till David

1. Konditionsträning 4 till 5 dagar i veckan. Rask promenad 45–60 min alternativt trampmaskin/jogging/roddmaskin. Välj två övningar och kör dem 15 min vardera så det blir en total konditionstid på 30 min innan du börjar styrketräna. Du kan också köra 15 min kondition, styrketräna 30 min och sedan avsluta med 15 min kondition.

2. Lägg upp din styrketräning på 3 dagar.

Dag 1: Rygg, triceps, axlar och avsluta med magövningar

Dag 2: Ben, rumpa, avsluta med magövningar.

Dag 3: Bröst, biceps, avsluta med magövningar.

Tips: Du har en önskan om seniga starka muskler, i stället för ”bulkiga”. Då kan jag rekommendera att du gör fler repetitioner än vanligt. Till exempel dubbelt så många övningar fast med lättare vikter. Du ska köra uthållighetsträning.

3. Stretcha alltid efter varje träningspass.

Davids blogg kommer snart.