”Du är en person värd att må bra”

Motivationscoacherna hjälper dig att tänka rätt

HÄLSA

Vännerna försöker truga på dig en bit tårta. Gymmet verkar vara 50 mil bort.

Motivationscoacherna Gunilla Bjurell och Eva Fjärstedt hjälper dig att tänka rätt när det känns motigt.

Foto: SARA RINGSTRÖM

Att gå ner i vikt handlar inte bara om att äta och träna rätt. Din inställning spelar också stor roll.

– Men du behöver inte tänka rätt från början. Det viktiga är att byta vanor, sedan följer tanken med, säger Gunilla Burell.

Sätt ett mål

Tillsammans med Eva Fjärstedt guidar hon Viktklubbs läsare genom viktminskningen. Det nya året är ett startskott för många som vill göra en livsstilsförändring. Tre saker är viktiga att tänka på innan man börjar ändra sina vanor.

– Det är viktigt att ha ett mål innan man startar, en styrning mot målet och kraft att ta sig iväg, säger Eva Fjärstedt.

Att bryta gamla mönster kan vara svårt. Då gäller det att man känner en stark vilja att förändras.

– Man måste känna att man vill ändra sitt liv, och tänka på vad som är negativt med de gamla vanorna och vad som är positivt med de nya, säger Gunilla Bjurell.

Ta det i små steg

För att nå framgång kan man skapa en bild av den person man vill bli. Men den bilden ska inte vara ouppnåelig.

– Man bör tänka på sig själv som en person som unnar sig att må bra, som är värd välbefinnande. Det är viktigare än att vara modellsmal och snygg, säger Eva Fjärstedt.

Många känner motstånd inför en viktminskning, hur ska man komma över det?

– Genom att sätta upp mål som går att nå, ta det i små steg, säger Eva Fjärstedt.

– Det bästa är att sätta upp mål, som man kan nå bara inom några timmar eller några dagar. Ett sådant mål kan vara att man ska promenera en gång i veckan. Det är mycket bättre att sätta upp beteendemål än viktmål, säger Gunilla Bjurell.

Vad vill ni säga till alla som står inför en livsstilsförändring?

– Reflektera över hur viktig en förändring är för dig. Vad kan du vinna på att skapa nya vanor?

Motivationscoacher

Foto: STEFAN MATTSSON

3 tips

Så peppar du dig att träna

Läs mer:

Viktklubbspecial 2007

Maria André