"Vinäger är hokuspokus"

HÄLSA

Hur går jag ned i vikt? Chatta med professor Stephan Rössner.

Stephan Rössner säger: Hej, SRö på plats!

Anonym säger: Hej ! Jag har en 20kg i övervikt . Med ett otroligt sötsug framförallt på kvällarna. Har du något tips hur jag gör för att minska suget efter choklad kakor etc ...?

Stephan Rössner säger: Knepigt, oftast kommer frågan från kvinnor och man vet från forskning att premens sug är en realitet. Det hjälper dig inte men förvarnar för en högriskperiod. FÄRDIGA kylda fräscha grönasaker (blomkål i bukett, rena morötter, riskakor) kan hjälpa lite. Annars finns inga givna råd, men om du platsar för läkemedelen reduktil eller acomplia, så kan dessa dämpa suget. Måste dock förskrivas av doktor!

Karin säger: Hur mycket är "lagom" att gå ner per månad för att må bra? Jag är 162 cm och väger 86 kg.

Stephan Rössner säger: Man brukar säga att drar man bort 600 kcal/dag från sin vanliga kost-nivå betyder det ett knappt kg/vecka. Det är rätt lagon. Ofta blir det lite mer i början, men det är bara vatten!

Anonymsäger: Hej Stephan! Jag är en kille som styrketränar 3 - 4 gånger i veckan och äter således rätt mycket så jag bara ökar i vikt! Vilket inte är mitt syfte. Hur ska jag göra för att förlora de där kilona som jag så gärna vill utan att de inverkar på träningen? Tack!

Stephan Rössner säger: Du behöver INTE äta extra för att kunna träna så hårt! Ät vanligt så du blir skönt mätt, men tro inte att det blir mer muskler om du trycker i dig extra kalorier! Du har ju tvärtemot många andra fördelern att kunna äta rejält, eftersom du förbrukar så mycket. Nöj dig med det!

tjej18 säger: hej! jag är en tjej som är 174 cm lång och väger 80 kg ! jag har en stor rund mage och rejäla "handtag" på sidorna! och stooora lår... för att få bort detta, hjälper det då att jag går på gym 3-4 dagar i veckan och äter nyttigt och regelbundet? jag tvivlar så på det så därför vågar jag inte börja....

Stephan Rössner säger: Visst hjälper det; du har säkert glädje av Viktklubbs programmet. Det är in get konstigt med det; din kropp ser ju typiskt ut som medlemmarnas, du har ett BMI på drygt 27 vilklet är ÖVERVIKT, inte fetma. Sätt igång bara!

Anonym säger: Hej! Jag har ca 30kg övervikt, hur undviker jag bäst att drabbas av överflödig hud som hänger efter viktnedgång? Är det stor risk att behöva operera bort sådant?

Stephan Rössner säger: Överskott är inte helt ofarligt att ta bort, det är ett större ingrepp än man tror, men om det verkligen ger besvär (infektioner och fukt i vecken, svamp, svårt hålla rent) så kan plastikkirurgerna ta bort huden på buken. Överskott på lår syns inte så mycket och gäddhäng på överarmar ska man nog INTE operera, det kan bli svullnader efteråt. En klok kirurg kan ge dif bra råd!

Anonymsäger: Hej Stephan. Är det så att vissa personer har mindre vatten i sitt fett och har därför svårare att gå ner i vikt? Jennie

Stephan Rössner säger: Många får dock aldrig dessa problem och har tur med en elastisk hud som anpassar sig! Så ta en sak i taget!

Tjej35 säger: Hej, Hur mycket övervikt måste man ha för att få hjälp av tex viktenheten på Huddinge sjukhus?

Stephan Rössner säger: Jennie- vatternhalten är konmstant i fettet och detta har inget med viktnedgång att göra! Tjej 35: Vi har 20 remisser i veckan och kan ta kanske 200 patienter/år- så många brev går tyvärr i retur. Vi försöker ge råd och i bästa fall ge program till dem med BMI > 35

Anna säger: Hej! Allt verkar handla om att gå ner i vikt, själv vill jag gå upp och trivs inte alls med min låga vikt. Vad kan man äta extra mycket av när man vill gå upp i vikt utan att det är alltför ohälsosamt för kroppen? Tacksam för svar

Stephan Rössner säger: Vanlig fråga, vi brukar säga: ÄT INTE FETT- vilket kan ha ogynnsamma effekter på kärlväggarna, men vanlig mat, och regelbundet! rejäla bra mellanmål. Med åldern brukar detta alltid rätta till sig; det är sällan 40- 50-åringar klagar. MEN det ÄR biologisk variation, vi är alla olika skapta!

johan säger: Hej Stephan! Hur stor betydelse har motionen för viktminskningen? Räcker det att hantera kosten rätt?

Stephan Rössner säger: Man måste motionera väldigt mycket o man BARA ska gå ner med motion, nästan ingen grejar det. Med motion gerr större muskelmassa, vilket ökar viloförbränningen. DET är kanske det allra viktigaste.

Kille47 säger: Hej, jag undrar om det är bättre att dricka vin istället för öl till maten på helgen ur kalori och "nyttighetssynpunkt"?

Stephan Rössner säger: Sannolikt har just vin (antioxidanter!) mera nyttigheter i sig än öl. Båda sorters alkohol ger de alkohol-relaterade fördelarna på t ex blodfett. För bruktiskt bruk är nog skillnaden marginell. Sannolikt får du i dig flera kalorier med öl, som vi dricker mer av volymsmässigt, än vin.

uBo säger: hejsan stefan jag är en 20 åring på 110k kg, har inte alltid varit stor utan har blivit nu i samband med depression.. jag har nu börjar träna på gym och simmar jag simmar femdagar iveckan och tränar 3 gånger i veckan.. jag äter mycket ris och tonfisk eller kycking med tonfisk. är det rätt? och kommer jag att gå ner i vikt?

Stephan Rössner säger: Ja, duktigt att ta tag i detta. Vissa depressionsmediciner ger viktökning, så kolla: Du kanske redan slutat- då är det OK. OM du fortfarande har sådan medicin och den gav viktökning, kan du byta eller trappa ner? Doktorn bör kunna hjälpa dig med detta!

Sara säger: Är chili och vinäger bra för att gå ner i vikt? Hur fungerar det isåfall?

Stephan Rössner säger: Chili innehåller capsaicin, som ökar förbränningern i kroppen, marginellt, men ändå påvisat! Vinäger är hokuspokus!

Maria säger: Hej ! min kille är överviktig och vill gå ner. men han är rätt lat, hur ska jag hjälpa honom att bli motiverad?

Stephan Rössner säger: Du har väl lite sexig fantasi själv??? Visa honom statistiken i någon bok. Bukfeta män blir inte så gamla....

Lars säger: Hej! Jag har läst att morgonpromenader innan frukost ska ge mer än övriga promenader. Stämmer detta?

Stephan Rössner säger: Många

undrar över detta, men i praktiken spelar det ingen roll. Jämför med en bil: När/hur/hur mycket du tankar spelar föga roll och ej heller när du kör.

Lii säger: Hej. Jag är 170cm lång och väger 58kg. Jag promenerar 2h/dag i raskt tempo och springer 30min 3ggr/v. Varför går jag inte ner i vikt? Jag äter bra och rör på mig ordentligt, vad gör jag för fel?

Stephan Rössner säger: Men lilla gumman, du har ett BMI på 20 och en perfekt kroppsvikt! Sluta krångla och var glad åt Din kropp!!!

Jonas säger: hej, jag arbetar i bilen och har då givetvis svårt att äta nyttiga och bra luncher. Jag byter för närvarande ut lunchen mot "nutrilet" är detta ett bra sätt, eller ?

Stephan Rössner säger: JA, detta kallas merakl replacement och ger hygglig mättnad till få kalorier och lågt pris. Du går misste om den trevliga stämningen kring lunch, men näringsmässigt och med dina förtutsättningar är det en OK lösning!

Bengt säger: Hej! Jag är runt 30 år och jobbar nattetid. Jag har runt 15 kg övervikt. Jag undrar vilken tid på dygnet och hur ska jag äta för att gå ner?

Stephan Rössner säger: Detta är knepigt, dert finns forskning kring skiftjobb. Rent allmänt är dert svårt att äta spagetti kl 04 eller grönsalad i gryningen- oftast blir det mackor. Men med smalt bra kött eller fiskl pålägg blr det urtmärkt mat! Du känner själv bäst NÄR du ska äta så att du mår bra, många äter lite mindreregelbundna småmål un der natten. Du vill ju inte heller komma hem däst och inte kunna somna på grund av spänd mage?

Moderator säger: Nu kommer sista frågan.

tjej18 säger: ska jag undvika bröd när jag vill gå ner i vikt ? mörkt bröd är kanske bra eller ska jag undvika det helt ? om man vill det vad kan jag ersätta brödet med ?

Stephan Rössner säger: Om bröd är det en massa debatt. MEN: Grovt, fiberrikt mörkt bröd har lågt GI och innehåller en massa nyttigheter. Det får vi gärna äta mer av! Lycka till!

Moderator säger: Tack Stephan och alla som har chattat, och god start på det nya koståret!

Maria Carlqvist