Frukosten kan vara en kalorifälla

När Carro, 21, byter frukost rasar vikten

Foto: GETTY
HÄLSA

Den ena frukosten är mindre än den andra. Ändå ger den dubbelt så många kalorier. När Carro byter ostmackorna mot filfrukost rasar kilona kvällens avsnitt av Förkväll.

Tunnbrödsfrukosten är dubbelt så fet som filfrukosten när Caroline Jacobsson och Josefine Jonasson testar.
Foto: TV4
Tunnbrödsfrukosten är dubbelt så fet som filfrukosten när Caroline Jacobsson och Josefine Jonasson testar.

Frukosten kan vara en kalorifälla - speciellt om den är för liten eller inte äts alls. Aptitproblem på morgnen orsakar övervikt för många.

– Många som hoppar över frukosten tar igen det dubbelt upp under dagen. Det är lätt att lura sig, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

I kvällens avsnitt av Förkväll dukar hon upp två frukostar till Carro, 21, som vill gå ner i vikt. Den ena är Carros gamla favoritfrukost, tre tunnbrödsmackor med ost och smör och ett glas fil. Det andra är grovt bröd med sparsamt med smör, en skiva kalkon, frukt, grönsaker, fil och kaffe.

Blir piggare

– Carros vanliga frukost innehåller 900 kalorier och den nya ungefär hälften. Fibrer och vitaminer gör att hon håller sig mätt längre och blir piggare, säger Josefine Jonasson.

Själv är Carro ganska förvånad över skillnaden.

– Men nu märker jag att jag inte får godissug på förmiddagen.Det är lätt att hålla sig mätt till lunchen.

Då blir hon heller inte så panikhungrig att hon går och köper pizza - en lunch som kan ge över 1000 kilokalorier.

Köttbullslunchen med sallad, pitabröd, fetaost och avocado är ett fräscht alternativ som bara ger halva kaloriantalet.

Till skillnad från många som har aptitproblem på morgonen, tycker Carro om att äta frukost. Att byta frukost går lätt och resultatet är en belöning. Hon har gått ner över tre kilo.

Det är knepigare för alla dem som har svårt att äta på morgonen. Dietist Josefine Jonasson råder dem ändå att försöka.

– En bra frukost minskar suget senare på dagen. Det är definitivt värt att gå upp tio minuter tidigare och hinna få i sig vad kroppen behöver. Glöm inte det gröna.

– Frukten och grönsakerna tilltalar ögat och det är lättare att känna sig tillfreds, säger Josefine Jonasson.

Trötthet en orsak

Den som absolut inte klarar att äta frukost hemma, tjänar på att ta med frukosten till jobbet. Eller dela upp den på hälften hemma och hälften på jobbet. Trötthet, stress och dålig sömn kan orsaka aptitlöshet på morgonen. Men människor är också biologiskt olika.

– Frukostätande är delvis en vanesak, håll ut i början så blir det lättare sedan, råder Josefine Jonasson.

Energifrukosten

Maria Carlqvist