”Jag har följt turbo–GI i fyra veckor – men går inte ned”

Läs senaste chattet med GI-experten Ulrika Davidsson

HÄLSA

Stina säger: Hej! Vad gäller med nötter - bra eller dåliga? Har läst att de ska vara bra men bara "naturella". Vad menas?

Ulrika Davidsson säger: Hej Stina, Alla nötter är bra och innehåller mycket bra näringsämnen samt omättade fetter. Satsa på valnötter, mandlar och Paranötter som är extra bra! Dessutom är det alltid bättre att äta naturella nötter eftersom de saltade innehåller onödigt salt och ofta dåliga fetter. Tänk på att max äta 100g per dag. Hälsningar Ulrika

Sandra säger: Hej Ulrika! Jag har problemet att jag skulle behöva gå upp i vikt, rekommenderar du GI-metoden även för viktuppgång?

Ulrika Davidsson säger: Hej Sandra, Jag rekommenderar GI även om man ska gå upp i vikt. Tänk på att äta ofta och flera mellanmål! Hälsningar Ulrika

vego säger: Jag är vegan och äter varken fisk, ägg eller mjölkprodukter. Kan GI funka för mig ändå? Vad ska jag t ex äta till frukost i så fall? bacon & ägg funkar ju inte riktigt...

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det är svårt att följa den första fasen - Turbo eftersom man äter mycket proteiner i form av ägg, kött, fisk, fågel mm. Att använda GI metoden i fas 2 - Komfort ser jag inga problem med. Då äter du mycket linser, bönor och gryner som innehåller mycket proteiner som kroppen behöver. Då kan en havregrynsgröt eller en bovetegröt vara ett bra alternativ till frukost! Hälsningar Ulrika

Alex säger: Hej Ulrika....varför kallar du och Ola Lauritzon det ni sysslar med för GI? Faktum är ju att Turbo är Atkinsdieten rakt av. Varför kallar ni det inte bara Low Carb så slipper ni alla dietister och doktorer som säger att det inte finns någon forskning på GI. Low Carb har ju hundratals forskningsrapporter....Lycka till från och stå på er.

Ulrika Davidsson säger: Hej Alex, Ja det finns mängder med olika namn på metoder och dieter och det kan ibland vara förvirrande. Jag brukar säga att det finns ett stort "GI-paraply" och där under finns flera aktörer bla Montignac, Atkins, Paulun, Fedon Lindberg, Lauritzson m fl. Low Carb är ett amerikanskt begrepp och är inte så känt i Sverige men är samma sak! Hälsningar Ulrika

bysse säger: hej! jag undrar eftersom jag styrketränar 4 gg i veckan väldigt intensivt kan jag även köra GI metoden och ändå få ut maxresultat?

Ulrika Davidsson säger: Hej Bysse! Om du följer GI metoden (fas 2 - komfort) så får du ett lysande resultat och kommer bli starkar i din träning eftersom de kolhydrater du äter bryts ner långsamt i kroppen och håller dig mätt längre. Du ska inte följa fas 1 där man utesluter mycket av kolhydraterna för då bryter du ner din muskelmassa! Lycka till. /Ulrika

Anna säger: Jag har nu i snart 4 veckor följt Turbo GI-metoden. En fördel är att jag sällan är hungrig eller känner av de blodsockerfall jag tidigare hade. Jag gläds med alla dem som lyckats gå ner i vikt med denna metod. MEN, jag har inte gått ner ett enda kilo och det märks inte heller något på kläderna. Jag tränar dessutom spinning 2 ggr i veckan. Vad gör jag för fel? Mvh Anna

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, det finns personer som följer fas 1 och inte går ner i vikt i början. Det är orättvist men vi är alla byggda på olika sätt. Jag kan inte svara på denna frågan genom en chatt och du kan kontakta mig genom The Diet Shop. Jag måste veta hur du har ätit, tränat, om du stressar eller äter någon medicin mm. Fokusera på att du mår bra och så tror jag att din viktminskning kommer med tiden. Var noga med att du äter ordentligt och inte hoppar över måltider och var extra noga att äta något före och efter dina spinningpass. Hälsningar Ulrika

Hemkolan säger: Hej Ulrika! Varför är GI-metoden bättre än Viktväktarna?? Funderar på att starta med något av dem

Ulrika Davidsson säger: Hej, Du måste själv läsa på de olika viktminskningssätten för att se vad som passar just Dig. Jag har provat bägge och jag tycker bättre om GI därför att jag har lättare att applicera GI som en livsstil. Det hade jag inte med Viktväktarna och jag mådde inte bra av att dra ner på kalorier. /Ulrika

Anonym säger: Om man tränar ganska mycket (ca fem gånger i veckan, löpning och styrka) och bara har några trivselkilon att gå ner, vilken fas bör man börja i då för att orka med? Hur mycket kolhydrater per dag? (tjej 163 lång och nu 66kg vill ner till 60-62kg)

Ulrika Davidsson säger: Hej, Min rekommendation är att du under en vecka satsar på lågintensiv träning (promenader 1 timme, eller cykling 1 h) och ligger i fas 1 - Turbo. Detta för att få upp din förbränning! Efter den veckan kan du återgå till din vanliga träning och lägga på bra kolhydrater före och efter träningen och välja fas 2. Lycka till! Hälsningar Ulrika

Olle säger: Hej, tycker att det är så svårt att stå emot sötsuget på kvällarna. har du nåt bra tips? Är nötallergiker.

Ulrika Davidsson säger: Hej Olle, Det är bara svårt i början och jag förstår att det kan vara tufft! Ge dig ut på en promenad istället och försök att tänka på något annat än sötsaker. Se också till att du äter ordentligt under måltiderna så att du inte blir hungrig efter 1 eller 2 timmar. Om du ändå är hungrig eller sugen så kan du ta en bit ost, oliver, avokado eller keso. Lycka till! Hälsningar Ulrika

Lucy säger: Finns det någon matlagningskurs som går efter GI-metoden? Jag tycker att det är jobbigt att laga mat och skulle behöva gå någon rolig inspirerande kurs. Har du några bra förslag?

Ulrika Davidsson säger: Hej Lucy, Det finns det säkert men jag vet inga som pågår just nu! Slå på internet och titta på Medborgarskolan. Ett annat tips är att köpa mina kokböcker: Våra bästa GI recept och GI in the City. Där finns det enkla och snabba recept som passar om man är nybörjare! Hälsningar Ulirka

anonym säger: Jag är allergisk mot fisk. Vad kan jag äta istället?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det finns en massa annat att äta, t ex skaldjur, kyckling, kött mm. Om du tänker på de nyttiga fetterna som finns i fisk så kan jag rekommendera dig att äta valnötter, pumpafrön och linfrön så år du i dig mycket av de nyttiga fetterna. Ett tillskott på omega 3 i form av en kapsel varje dag är också bra för din hälsa. Hälsningar Ulrika

cindy säger: Hur ska jag gå ner utan att motionera? jag har fibromyalgi så det funkar inta alltid att motionera

Ulrika Davidsson säger: Hej Cindy, Jag har sett fantastiska resultat med just fibromyalgi när man följer fas 1 på GI. När du plockar bort socker och alla snabba kolhydrater, främst vetemjöl, så kan det lindra din värk. Det är absolut värt ett försök och jag tycker att du ska fokusera på att lära dig hus du följer fas 1 - Turbo och lägga motionen åt sidan just nu. Om du kan och orkar så kan du ta en lugn promenad varje dag. Lycka till och tack för alla frågor under chatten idag! Hälsningar Ulrika Davidsson

aftonbladet.se