25 kg lättare – fortfarande!

Viktjaktens Malin och David håller toppformen!

1 av 7 | Foto: Gunnar Seijbold
FÖRE – Malin och David peppade till max.
HÄLSA

Januari 2007: 166 kilo

Januari 2008: 137 kilo

Med hjälp av Aftonbladets Viktjakt och Viktklubb.se har Malin och David slängt 29 kilo hälsofarligt fett i soptunnan.

– Allt känns mycket enklare, säger David Jansson.

David Jansson, 35, till vardags egen företagare inom måleribranschen, har gått ner från 82 kilo till 71 kilo på ett år.

– Kläder, humöret, det mesta har blivit bättre.

Han får medhåll från SO- och musiklärarinnan, tillika viktfajtern, Malin Broberg, 34. Idag är Malin 18 kilo smalare än för ett år sedan tack vare Viktklubb.se.

– Jag är mycket piggare och mer tillfreds med mig själv.

Mellanmål viktigt

I somras skrev Viktklubb.se om Malin och David efter att de nått sin målvikt. Det var strålande ansikten som mötte Aftonbladet när kilokämparna skulle stajlas om för slutartikeln i Kropp & Hälsa. Sedan dess har det varit ruskig höst, samt matglad jul och nyår. Hur har de lyckats hålla vikten?

– Jag försöker att komma ihåg att äta mellanmål och att fylla tallriken med mycket grönsaker. Under julen gick jag upp ett kilo, som jag snabbt gick ner igen. Jag hade bestämt mig för att det inte fick bli mer än så – och det höll jag, säger Malin.

Gick ner i jul

För David blev det inga extra vågkilon i juletid. Tvärtom.

– Faktiskt så gick jag ner i jul. Kanske för att jag tränade innebandy en del. Kroppen har ju börjat ställa in sig nu på de nya vanorna.

Bägge medger att de inte håller tillbaka, utan äter allt. Däremot är den stora skillnaden mot tidigare att mängden mat på tallriken blivit mindre.

– Jag får i mig samma mat som eleverna, men tänker på portionerna och tar mindre sås. Efter ett tag sitter det i ryggmärgen, säger lärarinnan Malin.

Grundar med stor sallad

Även David gillar sås.

– Men jag tar en matsked istället för en deciliter, säger David.

Bästa knepen för att hålla vikten?

– Jag är noga med att ha tillgång till mycket frukt och grönsaker. Och bra mellanmål! Glömmer jag mellanmål märker jag att det istället blir mer mat, förklarar Malin.

– Grunda måltiden med en stor sallad! Har du inte tränat, ät en lätt middag. Exempelvis kycklingklubba och grönsaker, eller fil och några bra mackor med grönsaker, tipsar David.

FAKTA

Matschemat som håller vikten:

MALIN

Frukost: Kaffe med mjölk, 2 mjuka mackor i grovt bröd med skinka och grönsaker

Mellis: Frukt, oftast banan

Lunch: Tallriksmodellen: kött, fisk eller kyckling med potatis, pasta eller ris, samt lite sås och mycket grönsaker

Mellis: Knäckebröd med lättost

Middag: Tallriksmodellen igen

Träning: Promenerar mycket

DAVID

Frukost: Gröt/kaffe med smörgås

Lunch: Husmanskost

Middag: Fisk, pasta eller sallad med någon köttbit till

Träning: Löpning, ishockey, innebandy, i snitt 3 ggr/vecka

Tidigare om Malin & David

Läs bloggarna om viktfajten

Sno upplägget

Gör som Malin & David – tappa kilon du också!

Så blev vi av med övervikten!

Viktklubbs medlemmar avslöjar sina bästa strategier!