Njut av en semla – även om du bantar

Aftonbladet har recepten

1 av 3 | Foto: Foto: URBAN ANDERSSON
inget för barn? Semla med dinkelsikt och solrosfrön i degen är mums för den inbitne GI-fantasten. Ebba, 10, och Jonas, 8, verkar inte riktigt lika imponerade av smaken.
HÄLSA

Ställer din diet till förtret?

Lugn.

Aftonbladet ger dig chansen att njuta på semmeldagen – oavsett bantningskur.

För Ulrika Davidsson är GI är en livsstil. Den gäller även på fettisdagen.

– Det är klart familjen får en GI-semla i dag. Jag vill gärna inspirera mina barn att äta nyttigare, säger GI-experten Ulrika Davidsson.

Hon vill dock inte införa nolltolerans mot den klassiska fastlagsbullen:

– Man kan faktiskt njuta av en vanlig semla en gång per år.

FAKTA

Går du på diet? Här är semlan för dig!

GI-semlan

Gör så här:

Baka semmelbullarna med dinkelsikt, sojamjölk samt linfrö och solrosfrön. Söta bullarna med agavesirap (naturlig sötma från kaktus). Fyll bullarna med en blandning av sojamjölk, vaniljkesella och mandel.

Kommentar:

”Fantastiska semlor som är betydligt nyttigare men smakar lika gott. Dinkelsikt, solrosfrön och linfrön sänker GI-värdet betydligt”, säger GI-experten Ulrika Davidsson.

Atkinssemlan

Gör så här:

En stor skål grädde – basta! Söta med sockerersättning. Och häll på nötter. Räcker in det för semmelkänslan kan du, på egen risk, steka två ägg och lägga grädde emellan.

Kommentar:

”Kolhydrater ersätts med fett i Atkinsdieten. Jag äter inte semlor alls. Men visst kan jag smaka på grädden”, säger Sandra Borglin på atkinsprodukter.se.

Viktväktarsemlan

Gör så här:

Ta en vanlig slät bulle, bakad på lättmjölk, lättkesella och vetemjöl. Fyll den med mellangrädde. Ta eventuellt lite mindre mandelmassa. Viktväktarsemlan motsvarar 3–6 points, en vanlig semla 8–10.

Kommentar:

”Unna dig en riktig semla. Men gör en magrare variant om du tänkt äta fler semlor under säsongen. Bullen i sig är ingen katastrof – det värsta är det vi fyller den med”, säger Karin Nileskog, kost- och utbildningschef på Viktväktarna.

Stenålderssemlan

Gör så här:

Ta ytterst lite surdegsbakat fullkornsbröd och skär i två skivor. Fyll med mycket grädde och toppa med hasselnötter och mandlar. Tänk också på att baka brödet utan socker och med smör eller djurfett i stället för olja.

Kommentar:

”Socker, kolhydrater och olja är bannlyst, men kött, fisk och grönsaker som växer ovan jord är okej. Jag kan absolut tänka mig en stenålderssemla med mycket grädde”, säger Lars Wilsson, författare och biolog som äter stenålderskost.

Viktklubbssemlan

Gör så här:

Baka släta bullar på mindre smör och mellanmjölk. Fyll dem med mellangrädde och mandelmassa blandat med lite mjölk. Viktklubbssemlan innehåller cirka 236 kalorier, ungefär hälften av en konditorisemla.

Kommentar:

”Semlor blir aldrig smalmat men avsmakning av en enstaka semla på fettisdagen förstör inte viktnedgången”, säger psykolog Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.

Testa Viktklubbssemlan