Viktväggen! Så kommer du runt den

Experten: ”Alla hamnar på platåer!”

HÄLSA

Du äter rätt.

Du tränar rätt.

Men vågen stannar på samma siffra dag ut och dag in.

Lugn, alla drabbas förr eller senare av ”viktväggen”.

”Jag äter supernoga, jag tränar flera gånger i veckan, men jag kommer inte ner”, säger Liselott Hellborg.
Foto: ralf bergman
”Jag äter supernoga, jag tränar flera gånger i veckan, men jag kommer inte ner”, säger Liselott Hellborg.

Liselott Hellborg, 35, vet hur det är att gå in i viktväggen. Att ta sig från 95 till 85 kilo var ingen match. Sedan lyckades hon ta sig förbi första viktväggen – men nu har kroppen sagt stopp.

I ett år har vågen stått stilla mellan 78 och 80 kilo.

– Jag äter supernoga, jag tränar flera gånger i veckan, men jag kommer inte ner.

Byta spår

Nu har Liselott lagt om sitt träningsschema och hoppas att det ska ge bättre resultat. Och hon får rätt av Viktklubbs träningsexpert Alan Bergström.

– Ofta handlar det om att man har fastnat i ett spår och då gäller det att bryta det, säger han.

FAKTA

Experternas bästa tips: Så kommer du vidare!

Eva Fjärstedt, motivationscoach:

– Problemet med viktväggen är att man tappar motivationen och lägger av. Då kan det vara en tröst att veta att alla kommer till de här platåerna.

* Ställ undan vågen ett tag och titta på dina beteenden i stället.

* Påminn dig själv om sådant som har blivit självklart. Du kanske kommer på dig själv med att ta en morot när du blir toksugen på något.

* Sök stöd av alla du kan: chatta på Viktklubb eller sätt upp en lapp i mataffären.

Alan Bergström, träningscoach:

– Elitidrottare drabbas också av platåer då de står stilla i sin träning. Kroppen behöver helt enkelt vila.

* Gör någon form av förändring: byt matsedel, byt träningstid eller byt träningsform.

* Träna med pulsklocka. Gamla promenadsträckan är inte lika jobbig längre. Då minskar förbränningen.

* Du gör samma prestation som Kajsa Bergqvist. De förbättringar du gör kräver samma ansträngning som hennes.

Läs mer