Pasta-banta!

Visst kan du gå ner utan GI

Foto: colourbox.com
HÄLSA

Flera dietguruer, som Montignac och Atkins, bannlyser pasta. Men Viktklubbs dietist Josefine Jonasson anser att pasta både är nyttigt och hälsosamt.

– Kroppen behöver kolhydrater och helst kolhydrater som höjer blodsockret långsamt. Pasta är ett bra exempel på det. Framför allt fullkornsvarianterna, säger Josefine.

Fullkornspasta är också ett bra sätt att få i sig fibrer, om du inte redan äter mycket fibrer i form av grovt bröd eller grönsaker.

Ingen mirakelmat

Som med allt annat är det mängden som räknas.

– Det finns ingen mirakelmat. Äter du mer än du behöver går du upp i vikt. Men pasta är bra mat som mättar länge. Undvik feta såser och lassa halva tallriken full med grönsaker så får du en bra måltid.

Så blir pastan smalmat:

1. Undvik feta tillbehör som parmesanost och gräddiga såser. Pastan som sådan är bra mat.

2. Välj nyttiga rätter till pastan, som köttfärssås (på mager köttfärs och utan feta mejeriprodukter i såsen). Tomatsås med skinka är också ett bra alternativ.

3. Ta inte för stora portioner. Pastan ska rymma en fjärdedel av tallriken, enligt tallriksmodellen.

Tagliatelle eller farfalle?

Fler enkla smaltips från Viktklubb.se

Viktklubbspecial 2007

Maria André