”Hur vet man att förbränningen funkar?”

Dietist Josefine svarade på läsarnas frågor om mat och vikt

HÄLSA
Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.
Foto: david bergström
Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Är de vanliga apelsinjuicerna nyttiga, t ex Godmorgon, Bravo? Jag antar att t ex Brämhults är bättre men de är ju mycket dyrare.
Josefine Jonasson säger: Färskpressad juice innehåller lite mer vitaminer än annan juice men för övrigt är det ingen större skillnad. Är det juice innehåller den BARA just pressad frukt, inget tillsatt socker. Står det "nektar" "lättdryck" eller annat så kan det vara annat oxå i. Det allra bästa är att äta frukten som den är, då får man i sig både vitaminer och fibrer :-)


Hur ska man äta på en dag, kan du ge förslag på frukost, lunch, middag och mellis?
Josefine Jonasson säger: Hej, det har jag inte riktigt utrymme för tror jag men jag ska dra det kortfattat. Frukost: 2 grova mackor med skinka/leverpastej och paprika, en liten tallrik yoghurt naturell med en halv banan. Lunch/Middag: 2 potatisar/2 dl pasta, 1 kycklingfilé/fläskkotlett/laxfilé, lite sås, halva tallriken grönsaker/rotfrukter. Mellanmål: 1 frukt/några nötter, 1 burk keso med bär, lite yoghurt med frukt/bär. Hur mycket och vad man väljer beror förstås oxå på vilket energibehov man har. Är syftet att gå ner i vikt så är halva tallriken grönsaker bra, vill man inte gå ner i vikt kan man äta lite mindre grönsaker och mer pasta/potatis osv. Har man ett stort energibehov eller om det går lång tid mellan måltiderna kan en macka till mellanmål vara nödvändigt. Ta gärna en titt på Viktklubb.se, där kan Du få förslag på färdiga menyer efter Ditt energibehov. Lycka till!


Hej hej!! Jag skulle vilja ha några förslag på nyttig mat men som ändå är billig och lätt att laga.
Josefine Jonasson säger: Hej! Att äta efter säsong är oftast billigast, istället för att köpa frukt och grönsaker dyrt när det inte är säsong. Passa på att köpa köttfärs, kycklingfilé och fisk när det är extrapris. Frys in eller tillaga och frys in i portioner. Köttfärssås och spagetti är en rätt man kan variera i oändlighet och som kan göras både nyttig och ganska onyttig - oxå perfekt att frysa in! Linssoppa/gryta är oxå väldigt billigt och faktiskt väldigt gott! Wok kan bli billigt om man köper grönsaker efter säsong. Om Du behöver konkreta recepttips så titta efter "Mat för liv och lust" av Gunilla Lindeberg och Margit Eliasson. En bra bok med vanlig, nyttig och enkel mat. Lycka till!


Jag behöver hjälp med motivationen, vad gäller att träna och att äta rätt. Hur ska jag tänka för att inte ramla dit som vanligt?
Josefine Jonasson säger: Hej! För det första: fundera över VARFÖR Du vill träna och äta rätt. Vad vill Du uppnå? Hur viktigt är det för Dig att uppnå det? Vad blir bättre om Du uppnår det? Om Du vet varför Du ska göra det kan det bli lättare att upprätthålla vanorna. Försök oxå se träningen som en del av vardagen, som en del av Ditt jobb. Du låter inte bli att gå till jobbet bara för att Du inet känner för det eller för att Du är trött. Eller hur? Planera in det i almanackan - i lagom och rimlig mängd! Föreställ Dig hur skönt det är när Du står i duschen efter avslutat träningspass. När det gäller maten så försök att se vad Du "kan" äta av och inte det Du inte bör äta så mycket av. Se det positiva - inte det negativa. Öva på att intala Dig själv att Du gör detta för Din egens skull, att Du ska må bra. Men det allra viktigaste: BESTÄM Dig för att Du ska lyckas - då kommer det att gå! Lycka till - jag håller tummarna för Dig!!!


Hur ska man få igång förbränningen på bästa sätt och hur vet man att förbränningen fungerar har det något med hunger eller toa vanor att göra?
Josefine Jonasson säger: Hej! Det bästa du kan göra är att äta bra mat och att träna regelbundet - det håller förbränningen på topp! Förbränningen har ingenting med hunger eller vanor att göra. Hunger har med vanor att göra, man kan vänja sig vid att vara hungrig på "rätt" tider men har alltså inte med förbränningen att göra. Man kan inte känna eller mäska om förbränningen funkar mer än att titta på vågen. Gör man helt "rätt" och ändå går upp i vikt kan man ha något fel på förbränningen men det är inte speciellt vanligt.


Jag har under en längre tid varit beroende av coco-cola, vilket har lett till att jag har gått upp en hel del i vikt, kanske 10 kg på 1 år. Det mesta har satt sig runt magen. Jag tänkte höra med dig om hur lång tid det kan ta att gå ner i vikt igen, om jag slutar med colan? Och hur mycket skiljer sig cola från andra kolsyrade drycker i socker och kcal?
Josefine Jonasson säger: Hej! Vad bra att Du hittat "boven i dramat", då kan Du ju påverka framtiden! Man brukar säga att det krävs ett underskott på ca 7000 kalorier för att tappa ett kilo och ett kilo i veckan är en lagom viktminskningstakt. Eftersom jag inte vet hur mycket cola Du har druckit så är det svårt att säga hur lång tid det skulle ta för Dig att gå ner i vikt om Du slutar. Cola skiljer sig inte nämnvärt från andra sötade kolsyrade drycker. Lightcola innehåller däremot i princip inga kalorier medan vanlig cola innehåller ca 40 kcal/dl. Ta gärna en titt på Viktklubb.se - där kan Du få hjälp att bli av med Dina kilon om Du vill. Varmt lycka till!

Läs mer