Dyrt eller billigt?

Så väljer du rätt matolja

Foto: colourbox.com
HÄLSA

Lyxig extra virgin olivolja på fin flaska eller plastdunk med rapsolja från storköpet.

Vilken olja är egentligen bäst?

– Det beror på vad du ska ha den till, säger Viktklubbs matspanare Maria Nygårds.

Varmpressad olja, till exempel rapsolja eller jordnötsolja, av lite lägre kvalitet passar utmärkt till stekning och fritering. Att lägga dyra pengar på olja som ska värmas över 180 grader är att kasta pengar i sjön.

– Olivolja och sesamolja är till exempel värmekänsliga. De goda egenskaperna går förlorade vid höga temperaturer, säger Maria Nygårds.

Finare kallpressade oljor som är rika på antioxidanter gör sig bäst till kalla dressingar eller att doppa bröd i.

Får vad du betalar för

Är du ute efter en bra olivolja, satsa på extra virgin i mörk flaska.

– Ljus gör nämligen att fettet snabbt härsknar, förklar Maria Nygårds.

Extra virgin kallas den olivolja som är kallpressad, det vill säga framställd utan uppvärmning eller andra hjälpmedel. Den varsamma hanteringen bevarar oljans goda egenskaper. Olivolja är bra för hjärt-, kärlhälsan och är rik på antioxidanter. Var uppmärksam på om det bara står virgin på flaskan, då är oljan av sämre kvalitet. Kort sagt kan man säga att när det gäller olja får du vad du betalar för.

Väl hemma bör oljan förvaras mörkt och svalt.

Läs mer