Grattis, du är en vinnare!

Gå dig smal - final

HÄLSA

Nu har du klarat av Söndags ”Gå dig small”-program. Men vad händer nu? Hur behåller man formen? Hur håller du motivationen uppe? Hur klarar man semestern utan att gå upp i vikt? Och hur gör du om du inte alls kommit i form under våren och nu ska komma i bikinin?

Foto: SARA RINGSTRÖM

Har du gått dig smal med Söndag under våren? I så fall känner du dig förmodligen slankare, snyggare och piggare nu. En skön känsla som du såklart vill behålla!

Då gäller det att fortsätta gå. Slutar du röra på dig kommer kondisen att försvinna lika snabbt som de nya shortsen blir för små.

Men hur går du vidare utan hjälp från Söndags detaljerade träningsprogram?

– Gör ett eget träningsschema! tipsar vår motionscoach Shirin Rågby Djavidi. Skriv in när du ska gå och vilken runda. Minst 2-3 gånger i veckan bör du komma ut. Många har svårt att disciplinera sig och plötsligt har tre veckor gått utan att man kommit iväg, men på det här sättet får du koll på dina motionsvanor. Målet är att skapa rutiner du trivs med och kan fortsätta med under resten av året.

Fortsätter du flitigt att promenera kommer du snart känna att du har mer att ge. När rundan som förut fick dig att svettas och flåsa likt en maratonlöpare plötsligt känns som rena rama söndagspromenaden är det dags att öka belastningen.

– Kör man samma runda hela tiden händer inte så mycket i kroppen efter ett tag. Genom att variera träningen får man bättre resultat. En idé är att börja varva gången med småjogging, säger Shirin.

FORTSÄTT GÅ. Men hitta gärna en till motionsform du trivs med: bugg, klättring, eller kanske innebandy?
FORTSÄTT GÅ. Men hitta gärna en till motionsform du trivs med: bugg, klättring, eller kanske innebandy?

Försök också att hitta ytterligare en motionsform du trivs med. Kroppen vänjer sig vid rörelser och behöver variation. Varför inte börja bugga, klättra eller kanske spela innebandy? Det viktiga är att du tycker det är roligt - annars kommer du tröttna.

För att inte tappa motivationen är det också viktigt att du hela tiden sätter upp nya, individuella delmål. Det behöver inte vara några stora grejer, bara det får dig att enträget ge dig ut i motionsspåret vecka efter vecka.

– Att anmäla sig till en löpartävling är till exempel en jättebra idé. Det behöver absolut inte vara ett maratonlopp, det finns massa kortistävlingar runt om i landet. Ta det inte på blodigt allvar, utan låt det vara en kul morot! Målet behöver inte vara svårare än att ta sig runt banan utan att stanna. När du sedan klarat ett mål sätter du upp ett nytt. Men det måste vara realistiskt och kännas roligt. Dra med dig en kompis så kan ni peppa varandra mot ett gemensamt mål!

Men okej. Alla har vi inte legat i hårdträning under våren. Kanske blev vårpromenaderna aldrig av och nu inser du något panikartat att du förväntas visa upp dig i baddräkt inom ett par veckor.

– Sätt igång nu, det aldrig försent! Börja ta raska promenader redan i dag, uppmanar Shirin.

– Men var realistisk, har du inte rört dig på hela året är omöjligt att få en quickfix på bara ett par veckor. Men börjar du nu kan du ju vara i toppform nästa sommar.

Shirin vill också poängtera att du inte bara ska fokusera på att se snygg ut i bikini. Den stora anledningen till att äta bra mat och motionera är inte utsidan - utan insidan. Både din fysiska och mentala styrka ökar. Du mår bättre, blir piggare och sover bättre.

– Dessutom får du bättre självförtroende och en härlig utstrålning!


Träningsprogram: Shirin Rågby Djavidi, träningscoach på viktklubb.se