"Hur sent kan jag äta?"

HÄLSA

Chattsammandrag med Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Josefine Jonasson säger: Nu är jag på plats efter ett långt sommaruppehåll!
Student säger: Hur mycket vitaminer förlorar man om man kokar frysta grönsaker istället för att köpa och koka färska?
Josefine Jonasson säger: Hej Student! Jag kan faktiskt inte svara på hur stor mängd man förlorar men om man äter frukt och grönsaker ett par gånger varje dag så får man i sig tillräckligt med vitaminer även om de inte är färska. Det är snarare kokningen i sig som gör att vitaminerna minskar.
Lars säger: Hej, jag har börjat träna men blir hungrig o går inte ner i vikt. Vad kan jag äta före o efter passen?
Josefine Jonasson säger: Hej Lars! Nu vet jag ju inte hur Du äter under dagen men ät gärna något ordentligt mellanmål både före och efter passet. Före skulle jag snarare rekommendera något med mer protein, t ex keso eller ägg och efter lite mer kolhydrater, te x frukt. Det beror oxå på hur stort energibehov Du har och hur mycket Du tränar. Du kan behöva större mellanmål om Du har ett stort energibehov. Prova Dig fram och lycka till!
Tova säger: hej, vill gå ner i vikt NU men bara missluyckas. Hur blir jag av med sockerbegäret speciellt första veckan?
Josefine Jonasson säger: Hej Tova! Du är motiverad och det är första och viktigaste steget. När det gäller begär efter socker och andra godsaker brukar det avta efter några dagar men första dagarna kan vara otroligt jobbiga. Försök hitta saker som tar upp Din tid utan att Du kan äta samtidigt, var oxå noga med att äta ordentligt för övrigt - hoppa inte över någon måltid och undvik att bli vrålhungrig. Först och främst: BESTÄM Dig för att Du ska klara det, det kommer att gå bra!
titti säger: Hur sent på kvällen kan jag äta utan att gå upp i vikt?
Josefine Jonasson säger: Hej Titti! Tidpunkten är inte så väldigt viktig faktiskt, det viktigaste är det totala energiintaget under dygnet. Däremot mår man oftast bättre och sover bättre om man inte äter en stor måltid precis innan man ska sova. Försök att sprida ut Dina måltider under dygnets vakna timmar.
säger: Jag går fortare ner i vikt när jag äter exakt efter menyerna, äter jag mindre minskar effekten. Hur kommer det sig? /Susanna
Josefine Jonasson säger: Hej Susanna! För att kroppen ska fungera optimalt behöver man tillräckligt med näring, inte bara kalorier alltså. Kanske är det så att Du har bättre "kvalité" på maten om Du följer menyerna? Å andra sidan är vikten ibland lurig och reagerar inte alltid direkt när man ätit mer eller mindre än vad man "ska". Lycka till med Din viktminskning!
Nils säger: Hej! Allt detta snack om att gå ner i vikt gör mig galen! jag har nämligen ett annat problem, jag vill gå upp i vikt. känns som jag testat allt, ätit massa skräpmat, ätit nyttigt osv. hur ska man gå till väga?
Josefine Jonasson säger: Hej Nils! Du har helt rätt i att problemet kan vara lika stort åt andra hållet. Förstås. När man ska gå upp i vikt gäller det att man äter ofta och energitätt, dvs mat som innehåller mycket kalorier på liten mängd. Risken är annars att man inte orkar äta tillräckligt för att få i sig den energi man behöver. Var noga med mellanmålen, ät gärna fetare, nyttiga mellanmål. Avokado & nötter tex. Om Du inte får bukt med det och det är någonting Du verkligen lider av tycker jag Du ska kolla med Din läkare om Du kan få hjälp därifrån. Lycka till!
M säger: Hej, Jag tränar mycket nu. cyklar minst 3h per dag. Om jag då äter något mindre hälsosamt efter passet, till exempel en chokladkaka, förlorar jag den träning och fettförbränning jag har gjort under passet?
Josefine Jonasson säger: Nej, M, Du kan aldrig förlora träningseffekten men man kan inte äta vad som helst efter ett träningspass utan att det lagras i kroppen.
Student säger: Hur ska man göra för att bedömma om en färdigportion mat (tex. resturang/ micro mat) är för stor, för liten, lagom. Jag tränar inget och har ett stilla sittande studieliv.
Josefine Jonasson säger: Det är svårt att bedöma utifrån portionsstorleken. Om Du ligger stilla i vikt och mår bra är det bra för Dig men om Du går upp/ner i vikt utan att ha behov av det äter Du mer/mindre än vad Du behöver. En tumregel kan vara att sluta äta om man är mätt, oavsett om man har at kvar på tallriken eller inte.
mary säger: Hej Jg villgärna gå ner i vikt. Men jag älsar bröd ,hur ska jag undvida att inte äta bröd.
Josefine Jonasson säger: Hej Mary! Du behöver inte undvika bröd men naturligtvis handlar det om att äta i rimliga mängder. Vet Du att Du har svårt att begränsa mängden så ta bara fram en-två skivor och bestäm Dig för att det ska räcka.
säger: Hej, hur tycker du är bästa sätt att gå ner i vikt efter en graviditet? Jag har lagt på mig ca 25 kg och är 1.60 lång. Har du någon bra bok att rekommendera? / Hälsningar från, snart mamma.
Josefine Jonasson säger: Förlåt fördröjningen, min dator blev svart! Det bästa Du kan göra är att äta bra mat, undvika stora mängder godis och fikabröd. Ha inte panik eller bråttom, det förlorar Du bara på i längden. Prata med Din barnmorska om Du behöver extra stöd och hjälp. Lycka till!
Moderator säger: Nu kommer sista frågan.
evelina säger: Detta kanske är en dum fråga, men hur mkt kan man äta ungefär på en "ätardag" utan att gå upp i vikt?
Josefine Jonasson säger: Hej Evelina! Det FINNS inga dumma frågor. Allt Du äter utöver Ditt behov gör att Du går upp i vikt. Det spelar ingen roll om Du äter det under EN dag eller om Du sprider ut det på flera dagar. Du kan alltså inte frossa under en speciell dag utan atr riskera att Du äter för mycket.
Moderator säger: Slut på chatten för denna gång. Tack till Josefine och alla som har chattat och ha en härlig dag!
Josefine Jonasson säger: TACK för idag - ha en fortsatt bra dag!