Fixa formen med mellanmål

Stoppar effektivt suget

HÄLSA

Tar du ett äpple mellan lunch och middag går du ner i vikt snabbare.

Viktklubbs dietist Josefine Jonasson berättar varför mellanmålen är så viktiga.

Med ett äpple till mellanmål håller du hungern borta – på ett nyttigt sätt.
Foto: Colourbox.com
Med ett äpple till mellanmål håller du hungern borta – på ett nyttigt sätt.

– Då sjunker blodsockret vilket kan göra att man känner sig sugen och trött. Vissa känner av det här väldigt tydligt, andra märker det inte alls. Men det är bättre att förekomma suget med ett mellanmål, än att förekommas.

– Det beror på hur du äter i övrigt. Två till tre mellanmål kan vara lagom. Ett mellan frukost och lunch, ett mellan lunch och middag, och sen nåt på kvällen, säger dietist Josefine Jonasson.

– Det beror också på hur de övriga måltiderna ser ut, och hur aktiv man är. En frukt kan räcka ibland, andra gånger kanske det är bättre med en smörgås. Det viktigaste är att känna efter vad man behöver. Vissa dagar kanske man inte behöver äta mellanmål alls, låt behovet styra, inte rutinen.

– Ett mellanmål är ju ett komplement till huvudmålen och behöver inte innehålla både protein, kolhydrater och fett. Ett "ensidigt" mellanmål är okej om de stora måltiderna är bra.

– Det är alltid bra att äta något direkt efter träning eftersom blodsockret kan vara lågt och man behöver energi för att duscha och ta sig hem. Men det behöver inte var någon dyr proteindrink, en frukt räcker bra.

– Nej, det gör det faktiskt inte. Men det kan påverka att du INTE råkar äta något oplanerat. Men det är det totala energiintaget som räknas. Känn efter vad som funkar bäst för dig, hur du vill dela upp dina dagskalorier. För vissa är det bättre att ta av lunchkalorierna för att äta ett större mellanmål på eftermiddagen. Andra trivs bra med att bara ta en frukt efter middagen.

– Inte om man nöjer sig med en frukt. Och ät inte på slentrian, ät mellanmål om du känner att du behöver det, annars är det bättre att hoppa över.

Läs mer