Frukosten kan vara en kalorifälla

Att byta frukost kan få vikten att rasa

1 av 2 | Foto: Colourbox.com
Lägg till frukt och bär till din frukost för att få en frukost som du står dig på längre.
HÄLSA

Den ena frukosten är mindre än den andra. Ändå ger den dubbelt så många kalorier. Att byta ostmackorna mot filfrukost kan få kilona att rasa, säger Viktklubbs dietist.

Frukosten kan vara en kalorifälla – speciellt om den är för liten eller inte äts alls. Aptitproblem på morgonen orsakar övervikt för många.

– Många som hoppar över frukosten tar igen det dubbelt upp under dagen. Det är lätt att lura sig, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Blir piggare

Det är inte ovanligt att en frukost – speciellt under helgerna – kan innehålla upp till 900 kalorier. Men det är lätt att få ner den till ungefär hälften, som också är hälsosammare.

– Fibrer och vitaminer gör att man håller sig mätt längre och blir piggare, säger Josefine Jonasson.

Det kan också leda till ett mindre godissug på förmiddagen. Och det blir lätt att hålla sig mätt till lunchen.

Med mer fibrer blir man heller inte lika panikhungrig, vilket kan ge positiva konsekvener. Det kan bli färre impulsköp och onyttiga val under lunchen. En pizza till lunch kan ge över 1000 kilokalorier.

Köttbullslunchen med sallad, pitabröd, fetaost och avocado är ett fräscht alternativ som bara ger halva kaloriantalet.

Frukosten är den måltid som kan vara knepigt för många. Dietist Josefine Jonasson råder dem ändå att försöka äta något på morgonen.

– En bra frukost minskar suget senare på dagen. Det är definitivt värt att gå upp tio minuter tidigare och hinna få i sig vad kroppen behöver. Glöm inte det gröna.

– Frukten och grönsakerna tilltalar ögat och det är lättare att känna sig tillfreds, säger Josefine Jonasson.

Trötthet en orsak

Under vardagarna är det ofta både tidigare morgnar och stressigare. Då har många problem att få i sig en stadig frukost. Den som absolut inte klarar att äta frukost hemma, tjänar på att ta med frukosten till jobbet. Eller dela upp den på hälften hemma och hälften på jobbet. Trötthet, stress och dålig sömn kan orsaka aptitlöshet på morgonen. Men människor är också biologiskt olika.

– Frukostätande är delvis en vanesak. Håll ut i början så blir det oftast lättare sedan, råder Josefine Jonasson.

FAKTA

4 tips för energifrukosten