Vilse bland grynen?

Så fixar du nya trendmaten!

1 av 4
HÄLSA

Det har blivit en invasionen av gryn på hyllorna i butikerna. Viktklubbs matspanare Maria Nygårds har gjort en djupdykning och visar vilka gryn du kan satsa på.

Har du koll på grynen?

Utbudet av olika spännande gryn har ökat enormt de senaste åren. Det som tidigare sågs som torrt och tråkigt har nu blivit trendigt. Bovete, bulgur, quionoa och amaranth är bara några av alla av de sorter som butikerna erbjuder. En del gryn kommer från andra delar av världen och en del är gamla svenska sorter som blivit trendiga på nytt.

Gryn innehåller mycket stärkelse och fibrer. Halten av protein varierar, men alla innehåller mycket B-vitaminer och en del järn. Här kommer en lista på några av de gryn som finns på hyllorna.

Sedan är det bara att du provar dig fram. Och glöm det där med att gryn är långkok!

Amaranth är små proteinrika frön från amarantväxten, och är väldigt lik quinoa. De kan användas i gröt, bröd eller som alternativ till ris, pasta och potatis. Fröna går också att poppa som popcorn. Innehåller inte gluten.

Bovete innehåller trots att namnet inget vete. Det är heller inget sädesslag utan ett trekantigt frö från en växt som är släkt med rabarber. Lättsmält och rik på mineraler. Bovete används mycket i Polen och Ryssland, framförallt i blinier. Finns att köpa som helt, krossat, flingor eller mjöl. Ät som ris eller gör gröt på flingorna. Innehåller inget gluten.??

Bulgur är vete där hela vetekornet fått ligga i blöt, sedan kokats, torkats och krossats. Bulgur finns i både fin och grovkrossad variant. Bulgur passar bra att servera i stället för ris, pasta eller potatis eller att blanda i sallader. Bulgur kommer ursprungligen från främre Asien och mellanöstern. Till skillnad från hela, obehandlade vetekorn som behöver lång tid i varmt vatten för att bli mjuka, behöver grov bulgur bara koka i cirka 10 minuter. Eftersom bulgur framställs av hela vetekorn är det en fiberrik produkt. Finkrossad bulgur behöver bara ligga och dra i hett vatten precis som couscous. I fullkornsbulgur ingår hela kornet, kli, grodd, och kärna. Bulgur innehåller gluten.

Örten canihua som kommer från Peru. Grynen innehåller mycket protein, kring 15 – 19 procent samt de fleromättade fettsyrorna Omega-3, 6 och 9. Canihua är även rikt på mineralerna kalcium, fosfor och järn. Passar bra att ha i sallader eller som tillbehör i stället för till ris eller pasta. Canihua är mindre till storleken än quinoa. Canihua kokas med dubbelt så mycket vatten i cirka 20 minuter tills vattnet kokat in. Än så länge finns produkten bara på välsorterade butiker.  Canihua är naturligt fritt från gluten.

Couscous framställs av durumvete. Durumvete är ett mycket proteinrikt vete med hög glutenhalt. I Nordafrika är couscous väldigt vanligt, men nu är det även vanligt i många andra länder som till exempel Sverige. Couscousgrynen behöver inte koka utan det räcker med att slå hett vatten över dem och låta stå i cirka 5 minuter. Couscous är gott att ha i sallader eller att servera istället för ris. Taboulleh är en klassisk sallad med couscous och mycket persilja. I fullkornscouscous ingår hela kornet, kli, grodd, och kärna. Innehåller gluten.

Dinkel eller spelt som det också kan kallas är en släkting med vete och odlades redan på stenåldern i Sverige. I dag odlad dinkel bland annat på Gotland. Smaken är lätt nötaktig. Passar bra att servera istället för ris, potatis eller pasta. God att ha i sallader. Dinkel innehåller gluten. Dinkelmjöl kan ersätta vetemjöl och går utmärkt att baka bröd med. Dinkelprodukter innehåller mer näring är vanligt vete.

Hirs är ett gammalt sädesslag som man tror kommer från Asien. Redan under stenåldern odlades det även i Sverige. Hirs innehåller många näringsämnen bland annat B-vitamin, järn, kalium och magnesium. Hirs innehåller ett slags bitterämne kallat saponiner. Innan tillagningen bör man alltid skölja hirs i kokande vatten för att få bort det bittra. Man kan också slå bort uppkokningsvattnet. Hirs kan användas is tället för ris, till gröt eller i bröd. Hirs innehåller inte gluten.

Kamut kommer från Egypten och odlades längs Nilen, Eufrat och Tigris.  Kamut är ett gammalt egyptiskt ord för vete - "Soul of the Earth". Kornet har en lätt söt och nötaktig smak med en lite krispig känsla och tuggmotstånd. Kamut är större och innehåller mer protein, vitaminer och mineraler än vanligt vete. Används som ett alternativ till ris, pasta, bulgur eller andra gryn. Innehåller gluten.

Korn är av de äldsta kulturväxterna som odlads i Europa redan 5000 år f.HR. Korngryn framställs av skalat och klippt korn. Korngryn passar bra till gröt, matbröd eller att kokas i stället för ris. Det tar cirka 30 minuter att koka korngryn. De måste kokas på låg värme för att inte brännas vid. Korngryn innehåller gluten.

Mathavre är ett alternative att använda i stället för till exempel ris, pasta eller couscous. Mathavre innehåller mycket kostfiber och fullkorn. Koktiden är bara tolv minuter. Mathavre är en fullkornsprodukt. Sädesslaget korn innehåller lösliga fibrer. Mathavre passar bra att blanda i sallader eller servera till olika rätter. Beräknad mäng per portion är 35 g ca 0,5 dl okokt havre. Koktiden är endast 12 minuter. Smaken är något söt och nötaktig. Utseendemässigt ser korna ut som sammanpressade havregryn och konsistensen är som råris.

Matkorn är ett dubbelslipat korn för matlagning, ett nytt alternative till ris, bulgur och couscous. Koktiden är bara tolv minuter. Matkorn är en fullkornsprodukt. Sädesslaget korn innehåller lösliga fibrer. Innehåller gluten och betaglukan som sänker kolesterolet i blodet.

Matvete är vete, där man tagit bort en liten del av det yttre skalet, men lämnat grodden kvar. Innehåller alltså mer näring än mer behandlade veteprodukter, som till exempel couscous. Passar bra användas i stället för ris, potatis och pasta. Kort koktid. Innehåller gluten.

Moghrabiah är stor couscous. Den härstammar från östra medelhavsområdet och förekommer i maträtter framför allt från Libanon och kallas även för libanesisk couscous. Pärlcouscous är ytterligare ett namn som brukar användas. Moghrabiah tillverkas av durumvete på ungefär samma sätt som couscous och används mest i sallader eller i grytor av olika slag. Innehåller gluten.

Polenta är små gryn som framställs av majskornets kärna. God att göra gröt, pannkakor eller puddingar på. Polentagröt som fått kallna är gott att steka upp och servera som tillbehör till olika maträtter. Innehåller inte gluten.

Quinoa är en ört som växer på Andernas sluttningar, men odlas även i USA och Kina. Fröerna är mycket näringsrika. De innehåller stor andel protein av hög kvalité och med kostfiber. Innan quinoa kokas bör det sköljas i hett vatten, eller också silar man bort uppkokningsvatten och kokar i nytt vatten. Detta för att få bort bitterämnet saponiner. Kan användas i sallader istället för ris eller pasta. Quinoa är gott att äta både varmt och kallt och har en nötig smak. Konstistenen är något krispigare hos den röda och svarta jämfört med den vita quinoan. Det finns både röd, svart och vit quinoa. Quinoa innehåller inte gluten.