Julbord – välj rätt för din viktstrategi

GI-frälst, kalorikoll eller hälsofreak – det här kan du frossa i

Foto: Börje Thuresson
HÄLSA

Visst kan du njuta av julbuffén med gott samvete!

Aftonbladet visar hur man kan äta både nyttigt och gott på samma gång.

Frosserihelgerna närmar sig med stormsteg, julborden dignar och glöggfesterna sprider en förförisk doft. Sugen på att hugga in, men orolig för vikten? Låt inte det hindra dig från att ta för dig av festligheterna.

Låt smaklökarna avgöra
Tre viktexperter har guidat Aftonbladet genom julbordet: GI-gurun Fredrik Paulún, Viktklubbs dietist Josefine Jonasson och Anna Skipper från "Du är vad du äter". Alla är överrens om en sak: julen kommer bara en gång om året, så låt smaklökarna avgöra vad du äter. Om du väljer smart – och framför allt begränsar portionerna – är risken liten att du går upp i vikt under högtiden.

– Om du blandar nyttigheter med mindre nyttiga saker gör det inte så mycket om inte allt är smalmat, säger Josefin Jonasson, dietist på Viktklubb.se.

FAKTA

5 tips för smalare jul

1) Ett bra utbud

Om du går ut och äter, välj ett julbord som har ett stort sortiment av rätter, gärna med extra utbud av fisk och skaldjur.

2) Ta lite av allt

Blanda nyttigt och onyttigt (men gott) på jultallriken. Ta lite av allt! Det gör också att du äter allsidigare och får i dig fler näringsämnen.

3) Ät långsamt

Stressa inte i dig maten, utan ta god tid på dig. Då hinner du också känna när du blir mätt.

4) Ät allt grönt som finns

Många julbord har ett ganska snålt utbud av grönsaker, men rödkål, brysselkål och frukt eller fruktsallad brukar finnas på de flesta, vilket höjer hälsovärdet på din jultallrik.

5) Ta av det proteinrika

Protein är mättande, som du hittar i bland annat ägg, kött och fisk. Det kan vara klokt att ta mycket av detta för att undvika att du tar för stora portioner.

Hälsofreak

Ladda med protein och skippa dessertbordet. Sill, lax och skaldjur ger bra omega-3-fetter. Desserter är ingen favorit, men starka ostar är bra för matsmältningen, säger hälsoprofilen Anna Skipper.

MAT:

Rökt lax

Inkokt lax

Varmrökt lax

Löksill

Senapsssill

Wasabisås

Ägg i romsås

Rökt kalkon

Sallad

Potatis

Dryck:

Vitt vin

Glögg

Snaps

Dessert:

Cheddarost

GI-frälst

Mat från havet ger bra fetter. Det finns också en del magra köttprodukter, som ren och kalvsylta. Potatis finns med som kolhydratkälla. Dadlar, fikon, kokosflingor (som är hälsosammare än sitt rykte), risbräck, fruktsallad och en mandarin är okej val bland efterrättena. Ett par snapsar till maten är helt okej – det stärker aptiten, säger GI-experten Fredrik Paulún.

Mat:

Kalvsylta

Renkött

Kokt lax

Köttbullar

Mussla

Senapssill

Sill i tomatsås

Löksill

Gravad lax

Ål (Tyvärr utrotningshotad. Makrill är ett alternativ)

Räkor

Ägg

Potatis

Rödkål

Dryck:

Snaps

Dessert:

Fikon

Dadlar

Mandarin

Kokosgodis

Risbräck

Fruktsallad

Kalorikoll

Skinka och kalkon är bra och proteinrik mat. Lutfisk är också magert och gott. Potatis ger bra mättnadskänsla. Lax är en fet fisk, det är bra med omättade fetter. Grönsaker är alltid bra, men lyser med sin frånvaro på julbordet. Ta av det som finns, som rödkål och brysselkål. Knäckebröd är fiberrikt och tar tid att tugga, vilket gör att man inte äter för snabbt. Ostkaka ger mycket protein utan för mycket socker, ett äpple och en pepparkaka, som bryter av smaken bra, säger dietist Josefine Jonasson.

Mat:

Knäckebröd

Lammfiol

Kalkon

Skinka

Rostbiff

Köttbullar

Kycklingspett

Lax

Lutfisk

Lingonsill

Senapssill

Ägg

Pickles

Ärtor

Rödkål

Rödbetssallad

Potatis

Dryck:

Julmust light eller vatten

Dessert:

Ostkaka

Äpple

Pepparkaka

Risbräck

Fruktsallad