”Hur blir jag av med sötsuget?”

HÄLSA

Läs chatten med Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Dietist Josefine Jonasson är matexpert på Viktklubb.se.
Foto: david bergström
Dietist Josefine Jonasson är matexpert på Viktklubb.se.

Är en kvinna i medelåldern,170 cm 63 kg allså inte överviktig, MEN kilona sitter på magen, och har svårt att få bort dem. Vad är ditt bästa och lättaste knep för att bli av med extra kilon där på ett bra sätt. Jag motionerar och äter bra mat, men tycker inte det hjälper.

Josefine Jonasson säger: Tyvärr kan man ju inte punktförbränna fett på kroppen men däremot brukar konditionsträning, ex raska promenader och styrketräning i kombination med bra mat göra att man blir lite fastare och ser och känner sig slankare.

Har du tips till någon som vet exakt hur man ska göra och inte göra för att gåaner i vikt, men ändå har gått upp och nu stannat upp, går inte ner.... Ex, förut näs jag körde nutrilett gick jag ner 1,2kg/dag de första dagarna, numera 300g per dag.. vad har hänt med min kropp?

Josefine Jonasson säger: Att gå ner 1,2 kilo per dag är alltid bara tillfälligt eftersom man tappar mycket vätska också, det är absolut inget Du ska sträva efter i längden alltså. Går Du ner 300 g perdag är det också mycket så Du ska inte oroa Dig eller göra annorlunda. Vi brukar rekommendera en viktnedgång på -1 kg i veckan. Om Du nu står stilla efter en Nutrilett-kur kan det bero på att Du gått ner mycket redan. Ha tålamod, om Du behöver gå ner mer kommer Du att göra det när Du gör som Du vet att Du ska. Var rädd om Dig!

Hur kan jag bli av med mitt sockerberoende? Jag äter godis varje dag och jag hatar det.

Josefine Jonasson säger: Det låter konstigt, men det bästa Du kan göra är att låta bli helt och hållet ett par dagar för då kommer suget förmodligen att avta. De första tre dagarna brukar vara värst men det blir lättare. Bestäm gärna en eller två dagar i veckan då Du äter godis och var noga att hålla Dig till dem. Ät för övrigt regelbundet så motstår Du lättare suget mellan måltiderna. Lycka till nu och bestäm Dig för att lyckas, då kommer det att gå!

Mina frågor gäller frukost som jag brukar variera med kellogs cornflakes och axa}s musli. Är det bra eller innehåller de för mycket socker eller något annat?

Josefine Jonasson säger: De sorter Du nämner kan inehålla en del socker, det beror på vilken müsli Du väljer. Müsli med torkad frukt innehåller en hel del socker tyvärr. Det bästa är osötade sorter som man kompletterar med färska bär eller frukt. Eller varför inte krossat knäckebröd och solrosfrön? Det är ett bra alternativ utan socker. Prova Dig fram!

Jag tränar sedan flera år tillbaka regelbundet 4-6 gånger i veckan och går till jobbet (30 minuter enkel väg). Men jag märker att om jag slarvar minsta lilla med maten så går jag upp i vikt och vill jag går ner (vilket jag vill) så är det total kontroll på varje liten kalori som gäller. "Rasar" i vikt gör jag aldrig, det är en ständig kamp med varje hekto trots att jag har minst 10 kg att gå ner. Vad sjutton gör jag för fel! Jag blir så frustrerad av att det är så förbannat svårt att gå ner i vikt för mig. "Träna mer" är det ständiga mantrat...

Josefine Jonasson säger: Nej, inte kan Du träna MER – Du tränar ju redan så mycket! Däremot finns det någonting i Dina matvanor som gör att Du inte går ner i vikt. Förmodligen är det inget specifikt livsmedel som gör det eftersom det verkar som att Du har bra koll på det. Det ma kan tänka sig är att Du kanske äter för mycket av bra mat. Även om det är nyttigt kan det bli för mycket. Prova att skriva matdagbok ett par dagar och se om Du hittar någon "bov" där. Kanske kan Viktklubb vara något för Dig förresten? Ta gärna en titt, kanske kan det passa Dig. Där kan Du också fortsätta ställa frågor till mig ch mina kollegor och till massa kloka och hjälpsamma medlemmar. Lycka till!

Jag har just startat min "kur" hos er! Verkar toppenbra, men jag blir kass i magen av mycket grönsaker, finns det någon grönsak som är bättre för magen?

Josefine Jonasson säger: Välkommen till Viktlubb! Grövre grönsaker som kål och rotsaker kan ibland göra att man blir gasig och uppsvälld när man är ovan. Börja med små mängder av dessa och drick ordentligt med vatten så ska det nog bli bättre. Grönsaker som är snällare mot magen är gurka, tomat, paprika, sallad tex. Prova förresten att koka grönsakerna, det kan bli lättare för magen då. Lycka till med Din viktnedgång!

Hur ska man göra när sambon inte är intresserad av att äta samma kost som mig och då tar allt dubbet lång tid och laga och allt blir dubbelt dyrt?

Josefine Jonasson säger: Ja, det är inte lätt, det förstår jag. Kan ni enas om några rätter och så kompletterar Du dem med grönsaker och mindre energirika tillbehör än vad Din sambo gör? Det handlar om att kompromissa från båda håll förstås, det är ju inte bara DU som ska göra det. Eller hur? Hoppas ni får ordning på det!

Har problem med magen. Äter jag inte var tredje timme eller oftare mår jag illa. Tyvärr blir jag inte alltid mätt. Ett mellanmål som består av endast en frukt är som ett skämt för mig. Inte ens havregrynsgröt med mjölk och banan i och ett ägg blir jag mätt på ibland. Hur ska jag äta? Dessutom kan jag inte träna hårt nu heller, pga magen. Mår illa då. Jag vill gå ner ungefär 8 kilo. Är 1.70 och väger 68. Vill absolut inte väga mindre, det har jag gjort. Vill helt enkelt ha en sund, vältränad kropp. Går promenader på cirka en timme varje dag, men räcker det?

Josefine Jonasson säger: Att äta var tredje timme är jättebra. Om Du vill gå ner i vikt kan Du äta lite mindre till huvudmålen och lite större mellanmål, då håller Du Dig kanske mätt bättre och slipper illamåendet. Om Du har haft de här problemen en längre tid tycker jag att Du ska gå till doktorn så hon får kolla på Dig. Det låter ju inte riktigt bra. Var rädd om Dig.

Jag är en kille på 17 år och jag undrar hur jag kan bli smalare? Men jag vill inte dricka några medel eller nåt liknande. Jag har börjat få bristningar i min hud – hur kan man få bort sånt?

Josefine Jonasson säger: Nu vet jag inte hur Du lever i nuläget så det är svårt att ge några specifika råd. Försök att äta regelbundet, undvik alltför mycket snabbmat och godis och börja med dagliga promenader. Det kan Du komma en bra bit med. Känner Du att Du behöver få hjälp att komma i ordning med detta så ta kontakt med Din Vårdcentral. Var rädd om Dig och lycka till!

Här är en som kämpat medd vikten sedan juli 169 cm lång och och började på en vikt på 70 kg gick ner till 66 på 2 månader och nu är det stopp.. kommer inte ett hekto ner endast upp går det igen.. Just nu ligger jag på 1300 kcl kan inte leva på mindre. Vad gör jag för fel måntro?

Josefine Jonasson säger: Du ska inte äta mindre än 1300 kalorier/dag, det håller jag med om. Kan Du röra på Dig mer så brukar det vara effektivt. Promenader är jättebra motion. Eftersom jag inte vet hur Du äter är det svårt att ge några direkta råd tyvärr. Men jag tror att promenader kan göra susen!