”Vad ska jag äta efter träning?”

HÄLSA

Undrar du vad du ska äta för att gå ner i vikt – eller kanske upp?

Viktklubbs dietist Josefine Jonasson svarade på frågor i chatten.

Foto: david bergström

Min mage sväller upp ibland fast jag inte ätit något men ibland också när jag ätit. Vad gör jag åt det?

Dietist Josefine Jonasson säger: Det är väldigt svårt att svara på. Viss mat gör att man lätt blir svullen men eftersom Du inte ser något tydligt mönster i detta tycker jag att Du ska gå och få det kollat hos en doktor. Ta kontakt med Din vårdcentral och berätta för dem vilka symptom Du har.

Jag behöver gå upp cirka 3 kg i vikt för att inte vara underviktig. Vad bör jag äta? Rekommenderar du så kallade Gainers?

Dietist Josefine Jonasson säger: Det bästa Du kan göra är att försöka äta regelbundet och absolut inte hoppa över någon måltid. Om Du äter mycket frukt och grönsaker så minska gärna mängden lite, utan att ta bort det helt. Öka i stället mängden pasta, ris och bröd. Nötter, mandel och frön är perfekt mellanmål för Dig. Jag varken rekommenderar eller avråder från Gainers, det kan säkert passa en del men för de flesta är det inte nödvändigt. Lycka till!

Jag skulle vilja gå ner cirka 25 kg i vikt, och nu undrar jag om jag regelbundet tränar både kondition och styrka, kommer huden att hänga då? Jag är väldigt rädd för det. Snälla hjälp! Tack

Dietist Josefine Jonasson säger: Tyvärr kan man inte på förhand säga vilka som kommer att få hängande/slapp hud och vilka som inte kommer att få det. Det beror på så mycket annat än regelbunden träning och viktminskningstakt. Däremot blir det definitivt inte sämre av att Du tränar kondition och styrka. Att gå ner i vikt genom en kombination av ändrade mat- och motionsvanor är det allra bästa. Lycka till med Din viktminskning!

Vi brukar ofta göra vitlöksdressing till maten med turkisk yoghurt/mini creme fraiche och vitlök, vi tror att det är är bra, är det sunt? Maten blir så torr annars. Har du tips på någon nyttig dressing man kan göra?

Dietist Josefine Jonasson säger: Det låter som en bra dressing tycker jag. Sen handlar det alltid om vilka mängder man äter och vad man äter för övrigt förstås. Olja-vinäger dressing är ett annat bra alternativ. Den kan innehålla lite mer fett beroende på mängden olja men å andra sidan är det bra fett just i olja. Variera gärna!

Jag är lite förvirrad över kolhydratsdebatten. Borde det inte vara bra att ta bort en stor del av kolhydrater vi äter då insulinpåslaget minskar och därmed även fettinlagring m.m.?

Dietist Josefine Jonasson säger: Det är en intressant debatt, det håller jag med om! Ditt resonemang är också intressant och många av oss behöver minska lite på kolhydraterna eftersom mängderna ofta är väldigt stora. Däremot anser jag att måste göra skillnad på vilken typ av kolhydrater man äter och det glöms ofta bort. Något annat man ofta glömmer bort i denna debatten är energiintaget – man fokuserar på om det är fett eller socker som är farligt istället för att lägga fokus på mängderna man äter. Det är synd, det finns ju inget livsmedel som ensamt gör att en måltid är bra eller dålig utan det handlar om det totala intaget.

Jag har varit med i Viktklubb.se under våren och faktum är det gick si så där. Jag är så dålig på det här med att anteckna och systemet är inte fulländat. Sedan i augusti har jag på allvar börjat motionera, äta bättre och gått ner 12 kg, men nu är det tvärstopp... jag kommer inte ner mer. Har stått still i 1½ mån, och det är ju bra men jag vill ner 5 kg till... VAD GÖRA?!

Dietist Josefine Jonasson säger: Grattis till en viktnedgång på 12 kilo – det är jättebra! Att Du nu ligger stilla kan bero på just att Du har gått ner en hel del och då hamnat på en platå. Man kan också säga att det Du gör just nu gör att Du håller vikten, vilket i sig är otroligt bra – det är inte så lätt! För att minska ytterligare skulle Du därför behöva öka Din fysiska aktivitet och/eller minska intaget lite. De sista 5 kilona ÄR svårare än de första 12 då Du inte har lika mycket att ta av längre. Ett tips är att börja mäta kroppen (om Du inte redan gör det), kanske har Du tack vare träningen minskat i omfång även om vågen säger något annat? Prova Dig fram och skriv gärna ett inlägg i Forum i VK eller skicka mail till oss så forstätter vi diskussionen där om Du vill. Lycka till nu och var stolt över de 12 kilona - det är jättebra!

Jag skulle vilja ha tips på bra mat efter träning. Gärna tips på några maträtter etc.

Dietist Josefine Jonasson säger: Vad man bör äta efter träningen beror på vad man ätit tidigare under dagen och vilken måltid det är dags för. Det bästa är att äta en måltid med både kolhydrater, fett och protein. Är det middagsdags kan kyckling med ris och grönsaker vara ett bra alternativ, pasta med köttfärssås och vitkålssallad, omelett med potatis och grönsaker. Är det en mindre måltid som är aktuell kan macka med ägg, keso eller makrill i tomatsås vara lagom, komplettera med ett par morötter och en frukt så är Du i hamn. Lycka till och ha det så bra Du också!

Jag blir så fort hungrig igen efter att jag ätit (1-2h), har inga problem med vikten och ett fysiskt tungt jobb men vad ska jag äta för att magen ska vara nöjd längre tid, mer protein?

Dietist Josefine Jonasson säger: Det är möjligt att Du skulle behöva lite mer protein och/eller fett för att hålla Dig mätt längre, det är lite svårt att svara på eftersom jag inte vet hur Dina måltider ser ut just nu. Då Du har ett fysiskt tungt jobb behöver Du ordentligt med energi, både vid huvudmåltiderna men också som mellanmål mellan måltiderna.

Jag undrar om man skall gå före eller efter att man har ätit? Det vill säga vad är bäst för att det man äter skall förbrännas snabbare? Hur många gånger om dagen rekommenderar du att man går och hur länge skall man gå?

Dietist Josefine Jonasson säger: Promenader före eller efter måltid spelar inte så stor roll egentligen, det viktigaste är ATT man går. Hur många gånger och hur länge beror på vad man har för mål och vad man gör för övrigt så jag kan tyvärr inte ge Dig något bra svar på det. Har man stegräknare bör man komma upp i minst 10 000 steg per dag för att behålla hälsan.

Hur kan jag sluta smygäta och hetsäta?

Dietist Josefine Jonasson säger: Har Du stora problem med detta, så att Du mår dåligt av det tycker jag absolut att Du ska ta kontakt med vården för att få hjälp. Jag kan inte hjälpa Dig genom detta forum, hur mycket jag än skulle vilja. Tyvärr. Var rädd om Dig och ring till Din vårdcentral idag och be att få hjälp.