Njut av julen – utan att gå upp i vikt

Så klarar du frestelserna!

Foto: Sara Ringström
HÄLSA

Julens matfest är något som många ser fram emot hela året. Och visst är det härligt med dignande matbord, rykande glögg och en aldrig sinande ström av Aladdinpraliner. Men energilagarna gäller tyvärr fortfarande.

Äter du mer än du gör av med kommer viktkurvan att peka uppåt.

Har du tidigare sett julen som en ursäkt för hämningslöst frosseri är det dags att tänka om.

Visst, det är bara jul en gång om året, men du kan ha en mysig helg utan att överäta. Tänk om! Det mysiga med julen är inte all mat utan stämningen, att umgås med familj och vänner, tända ljus och doftande hyacinter.

Ge dig själv en tidig julklapp – motarbeta januariångesten genom att tänka på din hälsa även under helgerna. Du kan ha en underbar jul utan att det resulterar i en bredare midja.

Sen är det bara att ha en riktigt

God jul!

FAKTA

6 tips – så behåller du vikten i jul

1. Ät bara det godaste Bestäm redan nu att du ska vara mer selektiv i vad du stoppar i dig. Du behöver inte tacka ja till alla pepparkakor, smaka av allt på julbordet eller behaga alla trugande släktingar. Välj det du tycker mest om och njut långsamt. Den första knäcken är mycket godare än den 10e. Nöj dig med den första.

2. Förbered dig! Det är viktigt att du mentalt förberedd på att hantera julens godsaker annorlunda i år. Du behöver inte avstå helt, men ät med urskiljning. Känns det jobbigt, fråga dig själv:

– Vill jag verkligen gå ner alla kilon jag har förlorat en gång till?

Förmodligen svarar du nej. Och det är bra. Det är viktigt att tänka om. Se det inte som att du går miste om något, utan att du vinner en slankare kropp.

3. Sluta luras Ramla inte i den klassiska fällan, ”Äsch, jag tar tag i vikten efter jul”. Visst, det kanske känns lockande att skjuta upp viktnedgången när julbordet tornar upp sig, men släpp inte kontrollen helt. Bättre att ta den gyllene medelvägen – ät det du tycker bäst om och se upp med mängderna. På det sättet kan du njuta av maten, utan att gå upp. Viktnedgången kanske uteblir, men midjemåttet håller sig i alla fall intakt.

4. Sätt ett tydligt mål Det är trots allt jul. Förmodligen kommer du att äta ute mer, tyngre mat än vanligt och gå på fler fester. Att fortsätta att gå ner i vikt kanske inte känns rimligt. Men bestäm dig för att hålla vikten. Se varje eventuellt kilo du tappar som en bonus. Fortsätter du med dina sunda regelbundna måltider har du stor chans att lyckas. Bestäm dig nu för att hålla vikten under helgerna. Var glad för att du har ett mål, att du är bestämd och att du kommer att möta januari lättare än någonsin.

5. Vill det. På riktigt! Kom ihåg att du gör det här för din skull. Inte för din partner eller din familj. Var tydlig med att du verkligen är bestämd att du vill fortsätta hålla vikten, nu när du har börjat äta hälsosamt och tar hand om din kropp. Det är okej att vara självisk. Det är din hälsa det handlar om.

6. Tro på dig själv Egentligen är det inte så konstigt. Det kanske känns ovant, men det är fullt möjligt att gå ur julhelgen på samma vikt som innan. Tänk om, ät måttligt, slappna av och njut. Och framför allt. Likställ inte mat med mys.