Viktgaranti med rätt mål

Experten: ”Var konkret!”

Foto: colourbox.com
HÄLSA

Går det trögt med nyårslöftet?

Tryter motivationen?

Det finns en lösning – jobba med delmål!

Ska du lyckas med viktminskningen, fimpandet eller sluta snusandet gäller en sak – sätt ett mål. Men tänk till innan du spikar det. Rätt mål hjälper dig att lyckas, fel bäddar för misslyckanden och frustration.

– ”Jag ska gå ner 10 kilo i år” är ett dåligt mål, tycker Viktklubbs motivationsexpert Eva Fjärstedt.

– Det är alldeles för diffust och löper för lång tid.

Bättre att säga ”Den här veckan ska jag gå 30 minuter om dagen”.

– Motivation är en färskvara, och kan ta slut om du sätter målet för långt fram i tiden.

– En vecka är en bra måltid – lätt att greppa och överblicka.

Ta en dag i taget

Att jobba med dagsmål är också helt okej. Bra om du vill få in en ny vana. Till exempel ”I dag ska jag ta en frukt till fikat”. Sådana konkreta beteendemål är bättre än luddiga ”Jag ska tappa några kilon”.

– Ett ändrat beteende märks direkt och är lätt att mäta, därför funkar det så bra.

Att nå mål är nämligen det bästa sättet att bygga upp mer motivation.

– Varje uppnått ökar självkänslan, och tron på att du kan lyckas, säger Eva Fjärstedt.

Det allra bästa är att ha en långsiktigt övergripande mål, uppdelat i kortare delmål.

Jämför med ditt jobb. Ditt mål är kanske att arbeta bättre i år. För att lyckas med det arbetar du med checklistor dag för dag.

FAKTA

Hur bra är ditt mål? Kolla själv mot Viktklubbs lista.

1. ”Jag har satt mitt mål efter mina behov, inte andras.”

– Motivation är en inre process och måste komma från en själv för att vara beständig, säger Viktklubbs motivationsexpert Eva Fjärstedt.

2. ”Jag har ett övergripande mål, men jobbar mot kortare delmål.”

– Motivation är en färskvara, och kan ta slut om du sätter målet för långt fram i tiden.

3. ”Jag undviker negativa ord när jag sätter mina mål”

Att lova att man aldrig mer ska äta choklad är dömt att misslyckas.

– Förbud skapar motstånd och trots, det är ett naturligt beteende, förklarar Eva.

Bättre att bestämma att du får äta choklad en gång per månad, under kontrollerade former.

Har du svarat ja på alla tre? Grattis! Du har stora chanser att lyckas!

Läs mer