Bästa tipsen: Så får du tid att träna!

Träna hemma – vinn tid och spara pengar

HÄLSA

Lär dig att prioritera i vardagen så får du tid till träning.

Programledaren Gry Forssell rider två dagar i veckan och det tummar hon ogärna på.

Ta tid att träna – prova hemma!
Foto: Colourbox.com
Ta tid att träna – prova hemma!

Det är inte alltid lätt att få tid till allt man skulle vilja på dygnets 24 timmar. Det är många saker som ska få plats. Har du dessutom ett barn eller tre och jobbar fulltid, ja, då kan det bli knepigt.

Inte omöjligt

Men det är ju självklart inte omöjligt. Du skriver förmodligen in dina möten, tandläkarbesök, fika med kompisar och hämta kemtvätten i din kalender. Det är precis vad du ska börja göra med dina träningstillfällen också om du vill vara säker på att du ska hinna. Då vet du att där och då är det träning som gäller.

Så gör Gry

Programledaren och radioprataren Gry Forssell, 35, har många bollar i luften och är dessutom mamma till lille Vincent, 4. Hon har funnit nyckelordet i att hinna träna när man har familj och mycket jobb.

– Det handlar ju om att prioritera, säger Gry. Sen gäller det att hitta något som man tycker är roligt för att hålla motivationen uppe. Jag mår jättebra när jag är ute i stallet och får rida mina två dagar i veckan. Dels är det rolig, dels är det skönt att komma bort och byta miljö. Om det krockar med något möte, då får jag prioritera om helt enkelt. Men jag tummar ogärna på min ridning.

Träna hemma

Är det så att du känner att du absolut inte hinner iväg så finns det lösningar på det också. Du kan med enkla hjälpmedel träna i hemmet. Dessutom blir det bara en engångskostnad på utrustningen. Köp hem ett set med hantlar, ett gummiband och ett par eller tre olika träningsfilmer. Du kan göra exakt samma övningar hemma som du gör på gymmet fast med din egen kroppsvikt som motstånd.

Har du möjlighet att sticka ut och springa så är det toppen för både kropp och knopp.

FAKTA

Tipsen som trollar fram tid:

Köp hem träningsfilmer.

Ut och jogga (då behöver du aldrig passa tider på gymet).

Ta tag i en kompis och anmäl er till en danskurs ett par kvällar i veckan och bestäm att det är din tid.

Gå upp en halvtimme tidigare och kör yoga innan du väcker barnen/går till jobbet.

Boka in din träning och planera resten runt om.

Promenera 30 minuter om dagen oavsett väder.

Om du är ensamstående med barn, försök att få hjälp en kväll i veckan där du kan sticka iväg och träna. Testa nåt nytt och anmäl dig till en klätterkurs.

Ta alltid med dig löparskor och hopprep om du reser mycket.

Ta med dig träningsfilm och kör den i din laptop på hotellrummet om du reser mycket.

Mer kom-i-form från Viktklubb.se: