Sen macka – en viktfälla

Planera kvällsmålet och gå ner i vikt

Foto: Colourbox.com
HÄLSA

Den goda nattmackan innehåller inte fler kalorier. Ändå gör den dig lättare fet.

– Det är lätt att hamna i en ond cirkel av nattätning, säger Viktklubbs dietist Mary Hyll.

Det finns inget magiskt klockslag som gör att kroppen plötsligt börjar lagra alla kalorier som fett. Men nattmackorna blir lätt för många, för sena och stör hela din måltidsrytm.

– Ett kvällsmål är okej – förutsatt att du är hungrig – men försök att äta mellanmålet senast ett par timmar innan du lägger dig, säger Viktklubbs dietist Mary Hyll.

Då hinner magsäcken tömma sig innan du somnar. Sömnen kan bli störd om man har mycket mat kvar i magsäcken.

– Äter man sent är risken stor att man inte är hungrig på morgonen, vilket i sin tur kan leda till att man hoppar över frukosten och att måltidsordningen blir störd, säger Mary Hyll.

Det lätt att hamna i en ond cirkel om man nattäter. Under natten har kroppen svårare att ta hand om mat och det kan påverka blodsocker och blodfetter negativt att äta då.

– Försök att äta regelbundet, vid ungefär samma tider varje dag. En regelbunden måltidsordning är A och O för viktnedgången, säger Mary Hyll.

Äter man sent är risken stor att man inte är hungrig på morgonen, vilket i sin tur kan leda till att man hoppar över frukosten och att måltidsordningen blir störd.

Många överviktiga hoppar över frukosten och äter sedan igen kalorierna med råge.

– En oregelbunden måltidsordning kan störa hunger- och mättnadssignalerna. Det kan vara en orsak till att du blivit överviktig.

FAKTA

Dietistens tips:

Viktklubbmedlemmarnas egna kvällsmattips

Maria Carlqvist