Våga välj något nytt på smörgåsen!

HÄLSA

Trött på att alltid ha ost eller salami på mackan?

Lugn, här får du sju smala pålägg.

Viktklubbs matspanare guidar dig bland nya favoriter!

Pålägg går att variera på en mängd olika vis, ändå är det lätt att välja samma pålägg nästan varje dag.

Därför har Viktklubbs matspanare Maria Nygårds dykt ner bland delikatesserna och rotat fram vad som kan bli ditt nya favoritpålägg.

Smörgås passar bra både som frukost eller som mellanmål på utflykten eller hemma.

De som har svårt att slita sig från osten kan tänka på att välja mager ost, det finns väldigt goda och smakrika ostar med 17 procent fett. En skiva ost med 17 procent fett ger cirka 40 kalorier. Toppa smörgåsen med någon frukt eller grönsak, gott för smaken och vackert för ögat.

FAKTA

Avokado med kalkon

Avokado är mjuk och len i smaken. Om man mosar avokadon och smaksätter med lite salt, peppar och citron behövs inget margarin.?50 gram avokado och en skiva kalkonkött ger cirka 90 kcal.

Hummus

Hummus är en klassisk kikärtsröra från Mellanöstern. Smaken är lite nötaktig och passar bra att servera som den är eller med lite krispig sallad och kyckling. Hummus går att köpa färdig, men är även lätt att göra själv. Man mixar kikärter med lite olivolja, vitlök, salt och peppar och pressar i lite citronsaft. 20 gram färdigköpt hummus ger cirka 60 kcal.

Keso med paprika

Keso är ett energisnålt livsmedel med mycket protein. För att få upp smaken lite, är det gott att blanda i lite peppar och paprika i keson. Rivna morötter passar också bra.?50 gram keso ger cirka 45 kcal.

Skinka med äpple

Lägg en tunn skiva skinka på smörgåsen. Toppa gärna med någon frukt, till exempel med äpple. En tunn skiva skinka med en äppelbit på ger cirka 30 kcal.

Makrill

Makrill är något som fler borde prova på smörgåsen. Makrill innehåller bland annat den nyttiga och omtalade fettsyran omega-3 som de flesta av oss borde äta mer av. Makrill i tomatsås är väldigt saftigt så man behöver inget margarin. 50 gram makrill i tomatsås ger cirka 60 kcal.

Sardiner

Sardiner i tomatsås är ett annat exempel som passar bra att ha på smörgåsen. Sardiner innehåller också fettsyran omega-3. 40 gram sardiner i tomatsås ger cirka 90 kcal.

Ägg med kaviar

Ägg kan serveras på många vis, bland annat på en smörgås. Skivat kokt ägg med lite kaviar som smaksättare passar bra både till frukost eller på utflykten. Ett halvt kokt ägg med en sträng kaviar på ger cirka 80 kcal.