Få en bra start på dagen

– prova morgonträning!

HÄLSA

Brukar du säga att du inte är någon morgonmänniska?

5 starka anledningar kan säkert få dig att ändra dig och börja dagen med träning.

Foto: Colourbox.com

För att träna måste man vara väldigt disciplinerad som person. Speciellt om det ska bli något regelbundet.

Och särskilt om du lämnar den till avslutningen på dagen. Då är du oftast trött från en hel dags arbete.

Och säkert lite småhungrig också.

För att få regelbunden träning i ditt liv är morgonträning därför att rekommendera.

Här är fem anledningar till varför du borde ge morgonträningen en chans.

1. Du gör bättre ifrån dig under dagen

Träning sänker stressen. Med morgonträning sänks stressnivån, för att i stället ge oss mer energi och göra oss mer fokuserade. När vi tränar ökar blodflödet till hjärnan och vi blir piggare.

Om du tränar innan jobbet blir du också mer produktiv och bättre på att kommunicera med medarbetare, visar en studie från Leeds Metropolitan University.

2. Du får mer kaloriförbränning under resten av dagen

Förbränningen blir snabbare och mer effektiv i ungefär fyra till åtta timmar efter träning. Om du tränar på morgonen kan du ta vara på fördelarna under en längre period. Efter träning på kvällen så sover du närmre inpå träningen och hamnar automatiskt i viloläge.

Träning på morgonen gör också att det är mer troligt att du väljer nyttigare mat under dagen eftersom du vill fortsätta din hälsosamma bana.

Annars är det lätt att du rättfärdigare en extra kaka "eftersom du ändå ska träna senare".

3. Du får bättre sömn

Om du tränar på kvällen tar det tid att varva ner när du väl kommer hem och får då sämre sömn än om du tränar på morgonen. Morgonträning ger energi under dagen eftersom hjärnan berättar för kroppen att vara aktiv från träningen och framåt, och kvällen blir en tid för vila och återhämtning.

4. Du tränar oftare och effektivare

Många bortförklarar träning på morgonen med att de inte har tid, eller de vill inte behöva vakna tidigare.

Men att vänta med träningen till kvällen ökar risken för att något ska inträffa eller komma upp som gör att du inte kan träna. Eller att du helt enkelt känner dig för trött. Det är lätt att skaffa sig en bortförklaring ju längre tid du har fram till träningen.

Och när du fått morgonträning till en rutin blir det heller inte så jobbigt att gå upp lite tidigare.

5. Du får ett mer positivt humör

Träning ger endorfiner, vårt "må-bra hormon", vilket gör oss gladare, piggare och mindre stressade. Att börja dagen med en energi-boost ger positiva effekter på ditt humör under hela dagen.

Kom ihåg: lite träning är bättre än ingen träning alls. Oavsett om det är på morgon, mitt på dagen eller lunch. Men ge morgonträningen ett försök – det kan få dig att både bli en morgon- och en träningsmänniska!

Källa: Sparkpeople.com