Från soffpotatis till toppform!

6 genvägar till bättre flås

HÄLSA

Känns det stört omöjligt att börja träna regelbundet?

Vi vet, det är inte helt enkelt att etablera en ny vana. Men har du ett mål och en plan är det lättare att lyckas. En medveten strategi kan göra underverk.

Här är sex tips som hjälper dig att komma igång - och behålla den goda vanan.

Det klassiska misstaget är att tro att man ska börja ett nytt liv och bli sund och vältränad från dag ett.

– Har det tagit 40 år att grunda sina ovanor måste också de nya goda vanorna få tids på sig att etableras, säger Viktklubbs motivationscoach Eva Fjärstedt.

Om du gör träningsprojektet för stort och dramatiskt kommer du aldrig igång. Då blir du besviken innan du börjat. Förändra i små steg, och tänk på att det är bättre att gå tio minuter varje dag i början än att gå ut hårt och få träningsvärk och stanna resten av sommaren i hängmattan.

– Kalla det inte för ”träning” utan ”rörelse”, ”fysisk aktivitet” eller annat som känns mer positivt.

Skippa gymet

Koppla bort från den gamla fördomen att du måste träna på gymet. Den fysiska aktiviteten finns överallt.

– Ta en funderare på vad du tycker är roligt, och sikta in dig på det, säger Eva Fjärstedt.

De flesta som har startproblem får det lättare om de kan röra sig tillsammans med andra.

– Ta med kollegerna på lunchpromenad och familjen på utflykt, säger Eva Fjärtstedt.

FAKTA

Kom i gång i små steg

Motivationscoachens bästa tips

Gå i små steg. Låt inte hälsan bli ett omöjligt projekt. Starta med en tiominuterspromenad i stället för ett hårt gympass.

Vantrivs du på gymmet? Gå inte dit.

Hitta sätt att röra dig i din vardag. Tänk ut vad du gillar – kanske folkdanskursen?

Ta vara på vardagsmotionen som finns överallt. Effektivare och billigare än gymkortet! Lek med barnen på gården, cykla till jobbet och parkera så långt bort på parkeringsplatsen du kan!

Umgås medan du rör dig. Lunchpromenaden med kollegerna förenar nytta med nöje.

Var uthållig. De nya goda vanorna etablerar sig med tiden.

Mer kom-i-form från Viktklubb.se:

Läs mer

Maria Carlqvist