Viktklubbs medlemmar berättar:

Så blev vi sockerfria!

HÄLSA

”Jag vet av erfarenhet att att om jag bara avstår socker (inkl. bröd) i fyra-fem dagar, så har begäret klingat av. Därför bestämmer jag mig bara, tar några svettiga dagar och mår sen prima. Är inte sugen på socker, mer än i tanken; som en tröst, som en avkoppling för att det är mysigt i soffan. Om man analyserar sina känslor inför mat så vinner man mycket. Men man bör bara notera varför man känner som man gör, och inte älta det. Bara bestämma en rak kurs och så gör man så, helt enkelt. Jag tänker: Vill jag att godiset/kakorna ska sitta runt midjan efteråt? Nej, just det. Då är det bara att låta bli det.”

Muskelbruttan

”Om man låter bli att äta godis en dag så går det ganska bra att låta bli. Men om man tar en liten bit så är det lygens att låta bli den dagen. Det blir många bitar till, så kan man hålla sig där ifrån så minskar suget. Börjar man så ökar suget. Jag har slutat med socker så långt som möjligt , inget socker i kaffe, te eller på filen tex. Man kan ställa om smaken så att man tycker det är helt ok och det mästa smakar mera fast inte sött då. Jag känner mig lite stolt varige gång jag låter bli.”

Igel


”Jag dricker grönt te och det har verkligen hjälpt mitt sockersug. Trodde först inte på detta när en bekant pratade om det men ack vad fel jag hade!”

Småländskan


”För mig har det gått ut på att gå ut och gå eller träna. Det blir inte lika frestande när man vet hur mycket man måste jobba för godiset. Men sen tycker jag det handlar om att planera in godiset, då är det lättare att njuta av det utan dåligt samvete. Sen är en grundregel hos mig att inte handla eller äta godis innan maten. Jag förväxlar ofta sug med hunger.”

Sarah

”Jag utför någon slags aktivtet när suget efter något gott kommer, tex. bäddar sängen, tar en dusch.”

Micke – 30 kg.

”Nya favvisen mot sötsug är Rooibos-te. Funkar oväntat bra faktiskt!”

Camilla


”Jag tar i bland en pytte pytte liten bit 70% mörk choklad, eller så bestämmer jag mig helt enkelt för att inte falla för frestelsen, svårt men det går om man vill.”

Fideli


”Det bästa jag gjort var när jag talade om för lillasyster att "Nu ska jag sluta dricka läsk, du får hjälpa mig att komma ihåg det." Lillasyster är sju år gammal och ingen är en mindre förlåtande polis.”

Nanne

”Ignorerar suget genom att ge mig ut på en liten promenad. Förhoppningsvis har det försvunnit när jag kommer tillbaka...”

Hannapenna

”Äter fruksallad eller yoghurt mixad med färska bär och honung. Inte så "dyrt" kalorimässigt som godis men minskar sötsuget.”

Paradiset

”Jag blundar och håller för öronen ;)_Om inte det funkar så kan jag äta lite mörk choklad eller torkad papaya. Även söta frukter kan fungera om suget är stort, t.ex. mango eller sharonfrukter (som bara kan ätas en liten bit av pga att de är så söta...). Det allra bästa är att försöka hålla mig mätt hela tiden så blir inte suget riktigt lika stort om det kommer.”

Majja (-4,8 av 7,4 kg)

Bryt godisfrossan nu!

Dumpa ovanan på en vecka