Hitta din inre motivation

Bli kvitt ditt negativa beteende

HÄLSA

Tycker du också att du titt som tätt förtjänar lite extra godis?

Du är inte ensam om att ge efter för självbelöning.

Viktklubb.se guidar dig till hur du klarar av dina inre fiender.

Skriv ner vilka problem du har för att komma ifrån ditt negativa beteende, tipsar Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.
Foto: Colourbox.com
Skriv ner vilka problem du har för att komma ifrån ditt negativa beteende, tipsar Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.

När man känner sig trött eller nere kommer mångas fiende: hungern eller suget efter något extra. Då kan det vara svårt att peppa sig att vara nyttig i stället för att falla för frestelserna.

– Problemet för de som har lätt för övervikt är att allt från dåligt väder till trötthet ses som en anledning att trösta sig med mat och dryck. Det blir som ett sätt att döva den negativa känslan, säger Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se .

Egen vilja

Att vilja ha uppmuntring är grundläggande mänskligt, menar hon. Det handlar om att man vill leva upp till sin självbild, och man vill få konsekvenser som stärker beteendet. Men det gäller att skapa bra och nyttiga belöningar.

– För att bryta ett negativt beteende hjälper för det mesta bara vilja, säger Gunilla Burell.

Det finns alltså inget magiskt botemedel. Det är bara att försöka vänja sig av med. Det handlar om att man måste byta ut sitt sätt att komma ur sitt känslotillstånd.

– Det gäller att sluta se mat som sättet att unna sig något extra, eller belöna sig med mat bara för att man känner sig nere eller uttråkad, säger hon.

Positiva belöningar

Det handlar därför om att ta ett beslut och att vilja ändra på sitt beteende.

– Belöningar i form av mat gör att det är lätt att gå upp i vikt. Man måste inse att det går att ersätta det med andra saker i stället. Som att läsa en bok, motionera eller umgås med familjen, shoppa och gå på en spa-behandling.

Man ska alltså tänka på positiva belöningar, som inte handlar om att äta på något.

FAKTA

Så klarar du av de negativa tankarna

1. Första steget är att gå till sig själv och tänk: vilken funktion har mat för mig? Vilka situation triggar det extra ätandet? Finns det någon system för mitt negativa känslotillstånd?

2. Kan jag göra något annat att hantera det, eller undvika det negativa helt?

3. Gör något aktivt! Det är olika för alla, men hitta något som distraherar dina tankar på mat och sötsaker. Exempelvis, ring en kompis, gå på promenad eller fixa med något praktiskt.