Också hungrig?

5 effektiva tips för minskat sug

Foto: colourbox.com
HÄLSA

Drabbas du av vrålhunger mellan måltiderna?

Kroppens larmsystem kanske aktiveras av gammal vana.

Ställ om måltidsklockan och minska suget.

Många som har blivit överviktiga har vant kroppen vid mattillförsel på de första hungerssignalerna.

– Om du har haft ett energiintag på 3000 kilokalorier om dagen och plötsligt drar ner till 1800, är det fullt normalt att du känner dig hungrig, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Satsa på en regelbunden måltidsrytm och mat som gör att du håller dig mätt längre, Vitt bröd till frukost är en klassisk hungersfälla. Redan på förmiddagen larmar magen efter mellanmål. Vid lunch är du vrålhungrig och valet blir den fetaste rätten på menyn, hur lätt som helst. Ställ om din måltidsklocka. Fullkornsmacka till frukost och mat på regelbundna tider gör att kroppen ställer in sig på nya matsignaler.

– Den som äter regelbundet faller dessutom mer sällan för suget, sager Josefine Jonasson.

Lättare att hantera

Kanske kommer du märka att hungerskänslorna minskar. På en del personer finns de kvar, men blir lättare att hantera. Mixen av protein, kolhydrater och fett vid måltiderna gör att du vet att kroppen får den närig den behöver.

FAKTA

5 sätt att vinna över hungern:

1. Regelbundna tider för mat är A och O.

2. Byt vitt bröd mot fullkorn.

3. Ställ fram en fruktskål på köksbordet, så att den blir det första du ser I köket. Lättare att ta ur den än att gräva vidare i kylen!

4. Handla inte när du är hungrig. Då slipper du få hem mat som frestar ditt "sug" som egentligen inte är hunger.

5. Byt favoritplats framför teven, i alla fall om du brukat sitta där och småäta. En ny miljö underlättar nya vanor.