Motion med mervärde

Träna och få något annat gjort samtidigt

HÄLSA

Glöm träningskläder och fasta tider. Det går att röra på sig och samtidigt få något annat gjort.

Här är en höst-pepp från viktklubb.se för den som satsar på mer vardagsmotion när vi går mot mörkare tider.

Ta en promenad och umgås i stället för att sjunka ner i fåtöljen där hemma. Se där – motion och umgänge i en smäll!
Foto: www.jupiter.com
Ta en promenad och umgås i stället för att sjunka ner i fåtöljen där hemma. Se där – motion och umgänge i en smäll!

Visst borde man sätta igång nu, med träningen alltså. Men efter en välförtjänt semester och hektisk sensommar kan det kännas tungt. Dagarna blir kortare och kalendern mer och mer fulltecknad. Mycket ska hinnas med i höst och det kan kännas svårt att prioritera träning före familj, vänner, hem och jobb. Även om man vet att man behöver den får träningen ofta stryka på foten när något annat känns mer akut i vardagen.

Smyg in motionen

Men det finns sätt att planera in träningen och få den att kännas meningsfull, inte bara för hälsan. Här får du några tips på enkel vardagsmotion med mervärde. Du kan säkert komma på egna varianter beroende på hur just din vardag ser ut. Kom ihåg att det är bättre att röra sig i lugnt tempo än att inte röra sig alls. För höga krav är ofta det som gör att vi tappar sugen en bit in i våra alltför högt ställda träningsambitioner. Håll därför igen på takten och öka kontinuiteten i stället, det ger garanterat resultat, och mersmak.

… och så det lilla extra

Vispa grädden för hand – slopa elvispen, och ta sen en lite mindre klick än vanligt på kakan, helst mellangrädde så har du vunnit tredubbelt!

Tåhävnins-tv – stärk vader och vrister mot vardagsrumströskeln en stund medan du tittar på din favoritserie.

Ta trappen – sätt i system att avstå hiss, det kan ge dig rejält med vardagsmotion och du märker snabbt resultat på flåset.

Byt station – kliv av bussen eller tunnelbanan en station tidigare än du brukar, promenera sista biten hem.

Dansa loss – Sätt på en bra låt därhemma, kör några snygga dicomoves och känn både pulsen och endorfinerna rusa.

Kratta löv – och gör det ordentligt och med lite extra schvung, kanske med målet att bli klar snabbare än grannen på andra sidan tomtgränsen hunnit halvvägs.

Vem kommer först – snart hemma, med maka, barn, hund och/eller kusin i släptåg. Utmana alla närvarande i en spontan sprinttävling sista biten, det brukar räcka med en blick så är alla startklara, några rentav redan på väg.

En extra rastrunda – den som har hund har en underbar anledning att gå ut en extra sväng på kvällen. Ingen blir gladare än hunden vid utgång, när du en stund senare kommer in med några extra promenadmeter i benen kan du själv känna dig minst lika nöjd.

Mia Sahl