Så gick jag ner 22 kilo - utan träning!

Sara fixade målvikten på 15 veckor

1 av 2 | Foto: privat
Före ”Jag fick panik när jag insåg vad jag vägde. Dessutom varnade läkaren för högt blodtryck, det fick mig att tänka om.”
HÄLSA

22,5 kilo på 15 veckor. Det är rekordresultatet för Sara Sedman som gick med i Viktklubb.se kring nyår.

– Jag brukar inte avge nyårslöften, men i år gjorde jag ett undantag, berättar hon.

Vågen visade då 107 kilo och Sara var ständigt trött.

– Jag fick panik när jag insåg vad jag vägde. Dessutom varnade läkaren för högt blodtryck, det fick mig att tänka om.

Sara la om sina matvanor helt. Måltiderna blev regelbundna, portionerna normalstora och yoghurt till lunch och middag byttes till lagad mat.

– Innan slarvade jag med maten. Det kunde gå timmar mellan målen och när jag väl åt bara vräkte jag i mig. Nu har jag lärt mig hur stor en portion ska vara.

Sju kilo på två veckor

Vikten rasade. De första två veckorna tappade hon sju kilo.

– Det gick mycket bättre än väntat, målet från början var ett kilo i veckan.

Sara skar ner sitt intag med 1000 kalorier per dag, och det märktes direkt.

– Visst var jag hungrig ibland, men tanken på att nästa måltid skulle vara god lagad mat och inte något konstigt pulver hjälpte en att härda ut. Och det blev bättre efter två veckor.

Ingen mat är förbjuden

Metoden passade Sara perfekt.

– Jag gillar att det är ett sunt tänk. Ingen mat är förbjuden och det är okej att slarva ibland.

– Framför allt har jag lärt mig tänka om kring mat, och hantera svåra situationer, som påsk eller fester. Nu kan jag både njuta av mat, och hålla vikten.

Ingen motion

Men motionerat har Sara inte gjort. Det hade blivit för mycket.

– ”Power walks” som är så poppis är inte min grej, jag tycker att det är så tråkigt. Däremot har jag cyklat en hel del, det är min enda träning.

De nya vanorna har gett resultat, och Sara är nöjd med utvecklingen.

– Känslan går inte att beskriva, när man prövar jeans som var för små kring jul, nu hänger löst.

Namn: Sara Sedman

Bor: Örebro

Ålder: 33 år

Yrke: Undersköterska

Längd: 184 cm

Startvikt: 107,3 kg

Vikt nu: 84,8 kg

Målvikt: 80 kg

FAKTA

Saras 3 bästa tips:

Var motiverad, det ska komma från dig.

Håll ut, det blir bättre.

Väg allt du äter för koll.

Så äter och tränar Sara:

Allt men i lagom mängd. Regelbundet och lagad mat två gånger om dagen.

– Promenader är inget för mig, det är så tråkigt. Min enda motion är cykling, det tycker jag är roligt.

Kolla, vi har också nått drömvikten!