Varför moffar hela min släkt godis tills vi mår illa?

HÄLSA

Professor Stephan Rössner chattar om fett- och sockersug.

Professor Stephan Rössner svarar på frågor om sockersug.
Professor Stephan Rössner svarar på frågor om sockersug.

Mattias säger: Hej Stephan! Jag har ett litet problem. Det är så att alltid när jag kommer hem från skolan så känner jag ett enormt sug efter något att äta. Det spelar ingen roll om det är tidigt eller sent på dagen. Har du några alternativ vad jag kan äta istället för de sötsakerna som det oftast blir?

Stephan Rössner säger: Ät ett bra mellanmål! Flingor + mjölk, fil, youghurt med frukt. En vanlig macka är inte alls dumt! Du går ju i skolan, växer och behöver kalorier. Men min motfråga är: VARFÖR FINNS DET SÖTSAKER HEMMA? Skaffa frukt i stället!

Johanna säger: Hur lång tid tar det att vänja av kroppen vid ett ”sockerberoende” eller sockersug?

Stephan Rössner säger: Det vet man inte. Folk menar olika asaker med ”sug”. Om man är ”sugen” på en bulle är detta faktiskt inget sötsakssug! Rökning och alkohol ger ju ”äkta” sug när man är beroende och försöker avstå, men så är det aldrig med sockersug. Tänk på riskperioden: För kvinnor särskilt veckan före mens! Planera så du håller dig borta från riskområdena!

OlleP säger: Om man verkligen har jobbigt med sötsug; borde man inte akta sig för pasta då också? Jag har förstått att pasta egentligen består av just socker. Samtidigt brukar man ju rekommendera just pasta. Vad är rätt?

Stephan Rössner säger: Fullkornspasta innehåller bra långsamma kolhydrater. Vad du nog menar, är att ALLA kolhydrater i kroppen förr eller senare bryts ner till sockermolekyler – så ser kemin ut.

Malin säger: Varför tror du att vissa människor har större sockersug än andra? I min släkt moffar alla godis tills det är slut och sen mår man illa... Är det genetiskt?!?!

Stephan Rössner säger: Spännande fråga och ”moffar” var ett kul ord jag ej hört! Igen: Vi vet inte ens om det finns ett riktigt ÄKTA sockersug. Om man moffar choklad är ju detta MER fett än socker. Att choklad kan vara milt tillvänjande vet man – men i motsats till t ex rökstopp får man inga skakningar, kramper eller dylikt om man hoppar över sitt godis.

Anna säger: Hej stämmer det att kroppen inte kan förbränna kokosfett?

Stephan Rössner säger: Att kokosfett kommer upp beror på att detta är det mest MÄTTADE fett vi har. Oavsett mättnadsgrad innehåller allt fett lika många kalorier/g. Notera också att kokosfett förstås är VEGETABILISKT. Att fett är animala eller vegetabiliska säger inte så mycket om deras mättnadsgrad eller ev ”nyttighet”.

Lars säger: Hej, undrar varför fet mat som chips med mera triggar aptiten och inte nyttig mat som kroppen behöver?

Stephan Rössner säger: Bra fråga! Salt, knaprigt, krispigt ger lustsensationer i munhålan. Fett är milt tillvänjande och fett låser aromämnen, som ger oss t ex glass e d.

Silvia säger: Hej! Hur mycket socker innerhåller en banan?

Stephan Rössner säger: En banan innehåller cirka 100 kalorier; nästan allt är kolhydrater, men inte rent socker utan stärkelse. Det hindrar egentligen ingenting, för allt bryts ju ner till socker i kroppen. Men banan ÄR ett bra mellanmål, mättande och gott. Sverige äter mest bananer i världen!!!

Ingrid säger: Hejsan! Tack för att du hjälper oss som är överviktiga – dina böcker är toppen. Jag undrar om man har någon brist på något ämne i kroppen när man är sockerberoende?

Stephan Rössner säger: Nej, man har ju funderat över om vi äter saker vi har brist på, t ex när gravida börjar ta udda mat, får noja på ananas e dyl. Men kroppen har ingen sådan klokskap! Delvis är detta ett inlärt beteende – och söt mat är ju god mat – så därför är det ju inget konstigt att vi gillar den!

Mange säger: Är ett riktigt kakmonster! Har du några förslag på annat snacks förutom frukt?

Stephan Rössner säger: Riskakor – fantasilöst men med lågkalorisylt eller äppelmos. Popcorn är mest luft – passa bara så det inte är fullt med extra smör! En bra vanlig macka med köttpålägg mättar, är gott och ger tuggmotstånd.

Lena: säger: Jag tuggar tuggummi, ”sugarfree” cirka 3 timmar per dag och tror att jag håller nere mitt sockerbehov på detta sätt. Hur ser du på det?

Stephan Rössner säger: Visar igen hur olika vi kan bete oss. Det finns ingen som helst forskning, som talar för att tuggummi hjälper. Snarast borde man ju sätta FART på spottkörtlarna i inväntan på käket, som vi lurar kroppen tro är på väg!

Jesse säger: Varför kan man bli hungrig ibland efter en liten tupplur?

Stephan Rössner säger: Folk är även här olika – inga data som allmänt säger att vila ökar hunger eller aptit. Sömn har ju i sig hälsoeffekter; de som sover för lite är ofta fetare än andra! Så det är snarare tvärtom: Sov dig smal, trevligt, va???

Moa-49 säger: Hej Stephan. Jag har så länge jag kan minnas fått kämpa med vikten. Jag är nu 57 år, jag väger 79 kg och är bara 157 lång. Kan du ge mig några goda råd vart jag ska vända mig eller hur jag ska komma ur detta beteende.

Stephan Rössner säger: Ja, viktklubb är väl inget dåligt val! Jag räknar ut ditt bmi=32, så det är klart du har fetma. Kör stenhårt i klubben; läser du chattarna ser du att många HAR lyckats. Om -49 betyder ditt födelseår är du 60 år – och då blir det svårare för alla, för ämnesomsättningen sjunker med åldern.

Tjockisen säger: Vad är minst dåligt om man vill gå ned i vikt: äta sju chokladkakor på en dag eller äta en chokladkaka per dag i en vecka? Det jag vill komma åt är om kroppen verkligen klarar av att ta upp all överskottsenergi om man ”svullar” en kväll.

Stephan Rössner säger: I princip summerar kroppen ihop allt som du sätter i dig. Lite motverkar den över- och underätning: Vråläter man går man inte upp lika mycket som energiintaget motsvarar. Omvänt om man bantar bromsar kroppen förändringen, så man går ner mindre än energiunderskottet. Allt detta är en slags ”fjädring” för att hålla jämvikten.

Fettunge säger: Är oregelbunden sömn något negativt om man vill hålla vikten i schack? Har hört att hungerrytmen blir ur fas.

Stephan Rössner säger: Ja, det verkar som om bra sömnvanor skyddar kroppen mot fetma. Man har t ex trott att den som är vaken längre hinner äta mera, men så enkelt är det nog ej, utan snarare en stressreaktion vid dålig sömnkvalitet!

Lena säger: Det är inte bara en tupplur som kan öka aptiten. Efter mina långpromenader känner jag mig väldigt tillfreds med mig själv, ända tills jag kommer hem och fullkomligt kastar i mig mat då jag har en enorm aptit. Vad ska jag göra?

Stephan Rössner säger: Svårt igen. Vissa säger tvärtom: Motion DÄMPAR deras aptit! Ät något bra innan du går ut, och testa om det funkar! TACK OCH HEJ!