Fixa formen nu!

7 tips – så kommer du i gång med din träning

HÄLSA

Känns det stört omöjligt att börja träna regelbundet?

Vi vet, det är inte helt enkelt att etablera en ny vana. Men har du ett mål och en plan är det lättare att lyckas. Tro oss, en medveten strategi kan göra underverk.

Här är 7 tips som hjälper dig att komma igång med träningen – och behålla den goda vanan.

Gör så här för att lyckas

Sätt upp mål och delmål. Det är lättare och roligare att träna om du har något att kämpa för.

Skriv ner dina mål. Det blir mer konkret om du har det på papper.

Ät. Slarva inte med kosten. Du måste ge din kropp bränsle om den ska orka. Sunda och regelbundna matvanor är en förutsättning för att få fina resultat.

Testa formen innan du börjar. Kolla hur länge orkar du springa och hur många armhävningar och situps kan du göra.

Mät din utveckling mot testresultaten.

Ta det lugnt. Att gå ut för hårt i början är det största misstaget man kan göra. Börja lugnt och öka intensiteten efter hand som du blir mer vältränad.

Shoppa. Underskatta inte vikten av fräscha träningskläder. Känner du dig snygg sträcker du på dig och mår bra. Det hjälper dig att prestera lite bättre.

Ha kul! Annars tröttnar du snabbt.

...och så här gör du för att misslyckas

Gå ut hårt. Träna varje dag.

Skippa uppvärmning och stretch.

Ät inte frukost.

Skär ner på sömnen.

Sätt orealistiska mål.

Jämför dig med andra.

Hitta en motionsform du tycker är riktigt tråkig och utöva den flera gånger i veckan.