10 tips: Så håller du vikten när du äter ute

Be om att få såsen vid sidan av huvudrätten. Det blir då lättare att ta mindre av den.
Foto: Magnus Liam Karlsson
Be om att få såsen vid sidan av huvudrätten. Det blir då lättare att ta mindre av den.
HÄLSA

Restaurangen du hamnat på serverar inte den mat du är van vid och du vet är tillåten i din viktplan.

Nu är det lätt att ge upp - det finns ju bara onyttiga saker på menyn.

Men drabbas inte av panik. Det går att styra över ditt kaloriintag även på krogen.

Du har börjat med ditt viktminskningsprogram och vet precis hur du ska äta. Så hamnar du på en restaurang där de inte har den mat du vet är nyttig. Vid sådana tillfällen är det lätt att ge upp sina ambitioner och svulla på med sin gamla kalorispäckade favoriträtt – man kan ju ändå inte styra över vad man får sig serverat på en restaurang.

Eller? Nedan har vi listat en mängd lätta åtgärder du kan ta till när det känns omöjligt att följa din dietplan.

1.

Ät lätta, normala måltider tidigare under dagen så att du inte är dödshungrig när du kommer till restaurangen.

2.

Undvik att ta smör på brödet som serveras till maten.

3.

Håll dig till en, eller max två, rätter.

4.

Om det är sås till maten, be om att få den vid sidan av huvudrätten. Det blir då lättare att ta mindre av den.

5.

Skippa friterad mat. Även majonnäs, feta dressingar, smör, grädd- eller ostsåser.

6.

Fråga om hur rätterna tillagas. Välj de som är grillade, ångkokta eller kokta i tomat- eller vinsås.

7.

Fyll halva tallriken med grönsaker och sallad.

8.

Om du äter efterrätt – välj en som är baserad på frukt. Sorbet funkar också.

9.

Se upp för den kaloristinna alkoholen. Om du är sugen på vin eller öl kan du dricka varannan klunk vatten. Släck din törst med vatten eller lågkaloridrycker utan alkohol.

10.

Kom ihåg: Du behöver inte äta upp allting på din tallrik. Det är ett större slöseri att äta maten om du egentligen inte orkar mer.

FAKTA

Så här får du bättre koll på portionerna på restaurangen:

Studier visar att vi brukar underskatta mängden på det vi äter med ungefär 25 procent. Ha detta i baktanken.

Öva upp ditt ögonmått hemma. Mät upp 1 dl ris eller pasta (eller den mängd du har bestämt dig för att äta) och lägg den på tallriken. Lär dig komma ihåg hur stor mängd en portion är och använd dig av det när du äter ute.

Försök att gå till de restauranger och kaféer som du vet har nyttiga alternativ på menyn. Bestäm vad du ska ha innan du går dit – och håll dig till det.

Om du blir hembjuden på middag till kompisar – berätta i förväg att du försöker hålla nere på kalorierna. Då slipper du göra en stor grej av det under själva middagen.

Till sist: Ha alltid med dig frukt i din väska under dagen och ät som mellanmål. Då undviker du att drabbas av blodsockerfall och risken blir inte lika stor att du vräker i dig för mycket av lunchen eller middagen. Lycka till!

Källa: National Obesity Forum