5 enkla steg för ett nyttigare liv

Slå vinterrusket ifrån dig!

1 av 5 | Foto: Colourbox.com
Unna dig lyx i vardagen.
HÄLSA

Det blir mörkare och snön faller och smälter om vartannat. Då brukar trötthet, förkylningar och nedstämdhet komma som ett brev på posten.

Men Viktklubb tipsar dig om hur du lätt slipper dem.

Här är en 5-stegs-guide mot en nyttigare vinter.

1. Ha roligt och njut!

Unna dig små saker i vardagen – ett varmt bad, en bra bok med en varm filt runt dig och en kopp te i handen, en spa-behandling, eller kanske en extra timme på gymmet. Om du mår bra inom dig och släpper all stress för en stund varje dag står du emot förkylningar. Då är också chansen större att du orkar hålla motivationen igång och äta rätt – därmed kan du också lättare gå ner i vikt!

2. Ät regelbundna måltider

Ät frukost, lunch och middag varje dag för att få struktur på dina måltider. Risken att drabbas av sötsug minskar. Vill du äta mellanmål kan du göra det, men du behöver inte. Regelbundenhet ger dig också mer energi. Viktigt att komma ihåg är att inte äta mer, bara för att du äter regelbundet.

– Gör medvetna val när du ska äta. Ät inte bara vadsomhelst när du är hungrig utan försök att ha en baktanke med maten, säger Josefine Jonasson, dietist på Viktklubb.se. Var noga med att få i dig kolhydrater, proteiner och fetter.

Det kan också vara klokt att äta mer varm mat under den här årstiden som till exempel en grötfrukost i stället för fil och flingor. Du kommer att stå dig längre plus att hela kroppen blir varm och kommer igång på ett annat sätt på morgonen då.

3. Ät frukt och grönt

Satsa på mycket frukt och grönt. De är fullproppade med vitaminer, mineraler och antioxidanter som stärker vårt immunförsvar. Grönsaker innehåller mycket nyttiga ämnen, lite energi och mättar ofta bra.

– Ät mycket frukt och grönt, säger dietist Josefine Jonasson. Det är bra för immunförsvaret.

4. Träna regelbundet

Gå snabba promenader, gärna med stavar. Eller styketräna på ett gym. Mer muskler innebär en fastare kropp och högre förbränning – dygnet runt.

Regelbunden träning gör oss starkare både fysiskt och mentalt. Men det stärker även vårt immunförsvar.

– Tänk på att all rörelse är bra rörelse. Försök att få in en rask promenad på 30 minuter varje dag, säger Shririn Rågdby Djavidi, motionsexpert på Viktklubb.se.

När vi tränar utsöndras endorfiner, vårt "må-bra hormon". Även kallat kroppens eget morfin. Det gör bland annat att vi känner oss fulla av energi, pigga och glada.

5. Ta vara på ljuset

Vi blir piggare av att vistas ute så mycket som möjligt. Dels för den friska luftens skull, men även för ljuset som är sparsamt under vinterhalvåret. När vi får sol på oss bildas D-vitamin i huden som bland annat stärker vårt skelett och vårt immunförsvar. Det är bra för hud och hår, men även mot depressioner.