Gå ner i vikt utan att banta

Byt ut en vana – bli av med 2 kilo!

1 av 7 | Foto: Börje Thuresson
”Alla små vardagsvamor gör stor skillnad, säger träningsexperten Shirin Rågby Djavidi.
HÄLSA

Gör en liten förändring i dina vanor och du kan se resultat på vågen på en månad.

Här är 8 enkla steg för att säkra formen.

Är du en av alla dem som hellre kör upp och ner för parkeringen i tio minuter på jakt efter luckan närmast entrén – bara för att slippa gå tre minuter från bortre raden? Som otåligt står och väntar på hissen för att åka upp en, två, tre våningar?

Som alltid hittar en anledning att guldkanta dagen med fikabullar?

Eller dricker lättöl till maten för att det ingår i dagens?

Dricker extrakilon

– För de allra flesta är det de här små ovanorna som packar på oss onödiga kalorier. Många dricker sina extrakilon. Läsk, juice och mjölk i kaffet kan lätt göra tre extrakilon om året, säger Josefin Jonason, dietist på Viktklubb.se.

– Att byta dåliga vanor mot nya, sunda kan verkligen göra stor skillnad!

Så varför håller vi då fast vid de dåliga vanorna när vi vet bättre?

Delvis därför att vi är kopplade att bry oss mer om den omedelbara, konkreta konsekvensen – njutningen från en guldnougat – än om de suddiga, långsiktiga konsekvenserna – som övervikt och diabetes. Att bli smal eller slippa dö av en stroke är sällan motivation nog att förändra beteenden.

För att lyckas måste du hitta sunda alternativ som ger samma snabba belöning.

En annan anledning är att vårt undermedvetna helt enkelt inte förstår negationer.

Ett miniexperiment: Tänk inte på choklad!

Visst fick du omedelbart upp en bild på brun, härlig choklad? Hjärnan ignorerar ”inte” och fokuserar på ”choklad”. Och med bilden i huvudet kommer suget ...

Idén att ”sluta” gör dig sällan till en viktvinnare; du måste hitta något positivt och göra det till den drivande motorn bakom vanebytet.

– I stället för att tänka på pommes fritten du inte får äta – tänk på alla nyttiga godsaker du får äta, tipsar Josefine Jonasson.

Vardagsmotion viktigast

Eller varför inte byta den avkopplande fikarasten mot en frisk tiominuterspromenad som skön time out? Träningsexperten Shiri Rågby Djavidi menar att vardagsmotionen är det absolut bästa sättet att börja tappa vikt:

– Gå till affären, lek tillsammans med barnen i stället för att titta på, ta trapporna, cykla till jobbet, ring viktiga samtal medan du promenerar.

Får du ihop 30 extraminuter om dagen räcker det för att kilona ska börja rasa! All rörelse är bra rörelse, det behöver inte alls vara krångligt.

Och moroten? Kanske att unna dig en ny skiva du kan lyssna på medan du går och cyklar?

Vilka ovanor sitter runt din midja? Att identifiera dåliga vanor och byta ut dem mot nya hälsosamma är första steget mot en helt ny, sundare livsstil.

En livsstil som gör att du både mår bättre och går ner vikt – för alltid.

FAKTA

8 enkla steg

1. Skala och spika! Först måste du göra klart exakt vad det är du vill förändra. Bryt ner stora mål i delmål. Nya vanan ska vara idiotenkel. Max en eller två simpla regler, inte mer.

2. Vig 30 dagar! Studier visar att en månad är allt som krävs för att hårdkoppla en vana i hjärnan så den sitter för gott.

3. Lär känna nyttan/smärtan. Om du inte känner för förändringen kommer den inte att vara särskilt länge. Visualisera allt positivt den nya vanan kommer att ge ditt liv; ny energi, snyggare figur, friskare kropp! Och vad som i värsta fall väntar om du inte gör något alls ... som diabetes och hjärtattack.

4. Säkra behoven. Dina vanor fyller behov. Innan du gör en förändring, skriv ner vilka behov som din dåliga vana fyller i dag. Se till att de blir fyllda även med dina nya, sunda rutiner. Är eftermiddagsfikat ett välbehövligt avbrott – ta en frisk minipromenad i stället.

5. Skaffa supportrar. Berätta! Chansen att lyckas ökar dramatiskt om familj och vänner bildar klack och hejar dig fram mot nya vanan.

6. Eliminera fienden. Rensa skafferiet från snacksen du försöker sluta äta, ta inte på dig klackarna som ”är jobbiga att gå länge i”. Mest strategi vinner.

7. Krisplan för motivationshaveri. Motivationen är alltid som starkast i starten. Vad som än motiverar dig, ha en förberedd back up-plan med pepp för de där dagarna då allt känns motigt och du frestas att falla tillbaka i den dåliga vanan.

8. Belöna dig! Ett par nya jeans, en weekend med vänninorna – du förtjänar definitivt en härlig belöning när du nått ditt mål och bytt ut en dålig vana mot en ny, hälsosam!