Julbordets frestelser

– och möjligheter

Julbordets frestelser.
Foto: Per Björn
Julbordets frestelser.
HÄLSA

Julbordet kan vara en riktig frestelse för många. Men liksom alla bufféer gäller det att bara ta små portioner, och välja ut det man verkligen vill ha.

Egentligen är det konstigt att det helt plötsligt är tillåtet att blanda allt vid samma måltid just vid jul och andra högtider med buffé upplägg. Fördelen är att alla hittar något som passar just för dem, men nackdelen är att det lätt blir för mycket.

Tänker man sig inte för är det lätt att komma upp i hela dagsbehovet för en medelålders kvinna på 2000 kilokalorier under en jullunch. Korv, Jansson och alla goda ostar brukar vara de riktiga värstingarna. Lax, sill, ägg och skinka ligger bättre till om man tänker energimässigt. Glöm inte bort fräscha matiga sallader även på julbordet. Ät långsamt och njut!

FAKTA

Det här ger dig runt 2000 kalorier:

Ett ägg, ett par skivor lax med hovmästarsås, två potatisar, två prinskorvar, fyra köttbullar, 1 skiva grovt bröd med lätt margarin och ost, fem bitar löksill, två skivor skinka, en portion Janssons frestelse, rödkålssallad, en portions risgrynsgröt med mjölk, socker och kanel, en lussekatt och en starköl.

6 tips – så behåller du vikten i jul