Ät – så håller du vikten

Överhoppade mål gör dig tjock

HÄLSA

Hoppar du över frukosten eller lunchen? Se upp - du sväller. Personer som äter oregelbundet har tre centimeter större midjemått än de regelbundna ätarna.

Hoppa inte över lunchen om du vill gå ner i vikt!
Foto: Börje Thuresson
Hoppa inte över lunchen om du vill gå ner i vikt!

Tvärtemot vad bantarna vill - de överhoppade målen gör oss feta.

- Inte bara vad man äter spelar stor roll för hälsan utan även regelbundenheten, säger professor Mai-Lis Hellénius på Karolinska Institutet där studien har genomförts.

Över fyratusen 60-åriga män och kvinnor har deltagit.

Mer blodfettsrubbningar

Skillnaderna är påtagliga - det skiljer tre centimeter i midjemått och en centimeter i bukhöjd mellan de regelbundna och oregelbundna ätarna. Dessutom har de mer blodfettsrubbningar än de som äter regelbundet.

- Det finns anledning att ta en diskussion om varför människor inte ger sig tid för frukost eller lunch när vi kan se att hälsoeffekterna är så stora, säger Mai-Lis Hellénius.

Majoritet rökare

En majoritet av dem som hoppar över mål är rökare.

- Men även när man bortser från faktorer som rökning, social tillhörighet och typ av mat kvarstår faktum - det oregelbundna ätandet i sig riskerar hälsan.

Hur ofta vi behöver äta är individuellt men frukost, lunch och middag är grundläggande.

Individuellt

Resultaten kommer att få betydelse för behandlingen av det metabola syndromet, ett tillstånd där flera riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom har samlats hos en individ; bukfetma, högt blodtryck, blodfettsrubbning och glukosintolerans.

FAKTA

Studien visar:

12 procent av 60-åringarna äter oregelbudet.

Oregelbundet ätande ökar risken för metabola syndromet med 50 procent.

Oregelbundna ätare har 3 centimeter större midjemått än regelbundna.

Oregelbundna ätare har 1 centimeter högre mage än regelbundna.

Nästan dubbelt så många rökare finns bland personer med oregelbundna matvanor.

(Källa: Karolinska Institutet, studien har genomförts på drygt fyratusen 60-åriga män och kvinnor genom enkätsvar och hälsoundersökningar.)

Koll på kosten

Så får du rutin på ätandet – och vikten under kontroll.

Maria Carlqvist