Heléne: Jag tappade 2 kilo – i veckan!

1 av 2 | Foto: johanna reeder
Efter Idag visar vågen 80 kilo. Störst skillnad ser Heléne runt midjan.
HÄLSA

Heléne Söderholm har blivit 30 centimeter smalare kring midjan på ett år. Tack vare träning och bättre matvanor.

– Och jag fortsätter neråt varje vecka, berättar hon.

Bantat har Heléne gjort tidigare. Tappat ett par kilo och genast gått upp igen. Men när hon la till träning i ekvationen hände det grejer.

– Jag rasade i vikt, konstaterar hon.

I dag är hon på gymmet fyra–fem gånger i veckan. Trappmaskin, löpning och roddmaskin är hennes favoriter

– Det roligaste är att man ser resultat på en gång. Jag formar kroppen som jag vill ha den.

Tack vare sin träningsdisciplin tappar Heléne kilon i en rasande fart. Upp till åtta kilo i månaden. Hela hon har krympt. Tidigare drog Heléne storlek 40 i skor och 50 i kläder. Nu är det 39 och 42 som gäller.

– Det känns så klart fantastiskt! Inte bara det att jag mår bättre och orkar mer. Jag är mer öppen mot andra och trivs med mig själv.

Mådde inte bra

Som mest vägde Heléne 103 kilo. Det är drygt ett år sedan.

– Jag mådde inte bra som överviktig. Jag var sluten och hängde aldrig med ut, berättar hon.

Vändpunkten kom när hon såg en bild på sig själv och inte kunde tro att det var hon.

– ”Men Gud, är det jag”, tänkte jag. Det var droppen.

En kompis rekommenderade Viktklubb.se. Heléne gick med för att få hjälp med kosten.

– Jag gillade att man fick äta allt, och att det fanns ett forum. Andras stöd är viktigt för mig.

”Måste vara envis”

På egen hand började hon motionera. Först korta promenader och så mer efter hand som hon blev starkare. Efter ett halvår var hon uppe i tre gympass per vecka.

– Det gäller att vara envis och utmana sig själv. Det går inte att mesa sig i form.

Med en så hög träningsdos går det inte att slarva med maten. Heléne äter fem mål om dagen, riktig mat. Det hjälper till att hålla förbränningen uppe.

– Jag äter mer nu än tidigare. Fast bättre. Och så mår jag bra. Livet är lättare nu!

Helénes 3 bästa tips!

Börja lite och öka efter hand.

Hitta en träningskompis med rätt inställning.

Vardagsmotionera

Sno upplägget!

Heléns träningsvecka:

Måndag till fredag tränar Heléne varje dag. Trappmaskin, löpband och roddmaskin. Cirka 90 minuter träning plus 20 minuter stretch varje gång. På helgen är hon helt ledig.

– Då kan jag slappna av med gott samvete. Och äta vad jag vill utan att tänka på vikten.

Och så äter hon:

Tre mål om dagen och mellanmål de dagar hon tränar. Tallriksmodellen med halva tallriken grönt, en fjärdel protein och en fjärdedel kolhydrater. Håller koll på portionerna så att de inte blir för stora. Vin och godis i helgerna.

Äntligen i mål!