”Nu har jag storlek 34:a!”

Så kom Lisette i toppform!

1 av 2 | Foto: privat
Före Lisette startade på 78 kilo.
HÄLSA

Stavgång, styrketräning och Viktklubbs matdagbok. Det är metoden som hjälpte Lisette Lejon, 29, att komma ner till storlek 34.

– Jag har försökt tappa kilon tidigare, men det var först när jag lärde mig äta rätt som jag sprängde 68-kilosvallen, berättar Lisette.

Det var i januari 2007 som Lisette gick med i Viktklubb.se. Övervikten skulle bort.

– Motionerat har jag alltid gjort, men jag behövde lägga om kosten, säger hon.

Snabbmat och godis flera gånger i veckan byttes mot kaloriräknande och regelbundna måltider.

– Tidigare kunde jag äta lunch vid 12, och sen inte middag förrän vid åtta på kvällen. Så klart blev det en del godis där emellan.


Hela familjen

Hela familjen hängde på de nya vanorna. Nu är det vanlig mat på regelbundna tider som gäller, max tre timmar går det mellan målen. Och mycket frukt och grönt. Det första halvåret avstod Lisette helt från godis och kakor. Nu unnar hon sig det ibland.

– Men inte varje dag, som det kunde bli förut.

Även Lisettes man har tappat kilon. Och barnen har inget emot de nya vanorna.

– De älskar broccoli, oliver och keso, skrattar Lisette.

Skillnad direkt
Redan efter ett par kilos viktminskning märke hon skillnad.

– Jag blev piggare, orkade mer och mådde bättre. Det var kul också att man såg resultat så snabbt.

Målet var att gå ner till 63 kilo. Det tog 3 månader. Lagom till sommaren hade hon tappat ytterligare 8 kilo.

– Ja, det bara hände.

Nu har hon hållit sin målvikt i ett drygt halvår. Det som brukar vara svårast. Vad är hennes knep?

– Jag har fortsatt med mina nya goda vanor. Jag för matdagbok och tränar. Det är inget jag tänker på nu, det är en del av min livsstil.



Namn: Lisette Lejon

Bor: Fagersta

Familj: Man och 2 barn, 5 och 3 år gamla.

Ålder: 29 år

Yrke: jobbar på Seco

Längd: 166 cm

Startvikt: 78 kg

Målvikt: 63 kg

Vikt nu: 55 kg

FAKTA

Lisettes 4 bästa tips:

Skriv mat-och träningsdagbok varje dag.

Ät regelbundet.

Sluta med allt onyttigt.

Träna regelbundet.

Läs mer

Lisettes matdag

Äter regelbundet. Mycket frukt och grönt. Har bytt ut vitt bröd och pasta till fullkornsvarianterna. Ibland unnar hon sig choklad. Dricker 2 liter vatten varje dag.

Träningsrutin

Tränar varje dag – stavgång, styrketräning, vattengympa och motionscykel. Sit-ups varannan dag.

Så blev vi viktvinnare!

Viktklubbs medlemmar avslöjar sina bästa strategier!

Läs mer