Knäck en nöt

– och ta del av nyttiga fetter och mineraler

En näve nötter, cirka 12 stycken, till mellanmålet är ett bra alternativ.
Foto: Björn Lindahl
En näve nötter, cirka 12 stycken, till mellanmålet är ett bra alternativ.
HÄLSA

Nötter är nyttiga och goda. Viktklubb listar nedan de vanligaste nötterna och deras fördelar.
– Men har man ätit en nöt är det svårt att sluta. 10 till 12 nötter är ett bra mellanmål, säger Josefine Jonasson, dietist på Viktklubb.

I studier har nötter visat sig ha många fördelar. Bland annat kan mandlar sänka risken för hjärt-kärlsjukdomar.
– Nötter innehåller nyttiga fetter, protein och mineraler. Men nackdelen är att de innehåller så pass mycket fett som de gör. Även om det är bra fett, ger det mycket kalorier, och det är ju inte bra om man försöker gå ner i vikt, säger Josefine Jonasson dietist på Viktklubb.

De vanligaste nötterna – och fördelarna

Cashewnöt: Blir att mer populära. Fetthalten är ganska låg om de jämförs med andra nötter, runt 50 procent och fettsyrorna är till stor del enkelomättade. Välj helst naturella nötter, ju mer behandlade eller värme nötterna har utsatts för desto mer av de nyttiga fetterna förstörs. Äter man väldigt stora mängder av cashewnötter kan de ha en laxerad effekt. Passar bra som snacks eller i kakor.

Hasselnöt: En av de fettrikaste nötterna, med väldigt hög halt av omättade fettsyror. Nöten är även rik på kalcium. God att ha i müsliblandningar eller som topping på en fruktsallad.

Mandel: Egentligen en stenfrukt, men säljs bland nötter. Mandel innehåller mycket vitamin E och protein. Behåll gärna det tunna bruna skalet på mandeln, det innehåller många olika flavonoider. Flavonoider ör antioxidanter som skyddar våra celler mot fria radikaler. Mandel passar bra i glögg, hackade över glass och fruktsallad eller som topping över en sallad.

Jordnöt:En baljväxt men ligger näringsmässigt mer som nötter och frön. Välj gärna oskalade jordnötter, de håller sig längre är skalade. Eftersom jordnötter innehåller stor andel omättade fettsyror är de i skalat tillstånd ganska känsliga för att härskna om de utsätts för mycket ljus och syre. Det är också väldigt trevligt att sitta och plocka av skalet och klämma ur nötterna. Jordnötter innehåller mycket protein och runt 50 procent fett. Passar bra som snacks eller i maträtter.

Paranöt: Hör till den nöt som innehåller mest energi och fett. Det är också den nöt som innehåller mest mättat fett av nötsorterna, på så vis är den också minst känslig mot oxidation. Innehåller en hel del selen. Goda som snacks eller i kakor.

Pinjenöt: Egentligen ett frö, men är mer lik nötter näringsmässigt. De innehåller runt 40–50 procent fett, med hög andel av enkel och fleromättade fettsyror. Goda att strö över en sallad eller en varmrätt.

Pistagenöt: En härligt grönaktig färg, vilket tyder på att den är rik på antioxidanter. Köp gärna oskalade nötter. Pistagenöten innehåller mest protein av nötterna och ligger bland de lägsta i fetthalt. Nöten innehåller även mycket kalium. Goda som snacks eller som topping över en sallad.

Valnöt: Innehåller omega 3. Den innehåller också antioxidanten ellagsyra. Antioxidanter skyddar kroppens celler från fria radikaler. En av de nyttigaste nötterna. Goda som snacks att ha i yoghurt eller som topping över en sallad.