Så viktigt är det med en stark mage

- träningsexpertens tips

1 av 2 | Foto: SVEN-OLOF ENGLUND
Shirin Rågby Djavidi visar sneda sit-ups.
HÄLSA

Beach 2010, platt mage och sexpack. Men det handlar om mer än bara utsidan. En platt och stark mage har flera viktiga funktioner.

Snart är det bikinisäsong igen och många vill ha platt mage. Men då pratar vi endast om utsidan och framsidan, hur snygg den är och om vi har ett sexpack eller inte.

Vi kör coreträning på gymmet och hundra situps innan vi går och lägger oss. Core är det som vi på svenska kallar för bålen och det är mer än bara magen. Bålen är hela vår överkropp förutom armarna. De inre, yttre och de sneda magmusklerna, våra posturala muskler (som sitter runt ryggraden som håller oss upprätta), våra ryggmuskler ända från nacken och ner i ländryggen och våra bröstmuskler.

Förebygg skador

Vad vi inte tänker på är faktiskt hur många andra fördelar som är betydligt viktigare än det vi bara ser på stranden. En stark bål skyddar vår ryggrad. Och ju starkare vi är där, desto smidigare kan vi vara i våra rörelser när vi till exempel kör yoga, spelar tennis, lyfter barnen, lyfter matkassar, paddlar kajak eller när vi springer.

Allt vi gör i vardagen egentligen. En stark bål kan även öka din uthållighet och därmed göra dig till en starkare och säkrare atlet eller motionär.

Något annat som är mycket viktigt är att du förebygger skador med en stark bål. Överkroppens uppgifter är ju att både kunna flexa, böja och rotera överkroppen.

Genom att vara stark och smidig underlättar du för dig själv i allt du gör. På köpet får du en ståtlig hållning, vilket i sin tur ger ett starkt, sunt och piggt intryck. Många som har ryggproblem med ständig värk och stillasittande jobb skulle ha mycket vunnet genom att ha en stark bål.

Satsa på små övningar

Satsa på att lägga in små enkla övningar varje dag som till exempel rygglyft, ligg på mage och lyft en arm i taget, ligg på rygg och gör långsamma sneda maglyft, plankan, träna med boll, med hantlar, kettlebells eller med din egen kroppsvikt.

Använd din fantasi för att stärka din bål. Det gör gott för hela kroppen.