Organisera - och bli hälsosam

- i 4 steg

Organisera och bli mer hälsosam.
Foto: COLOURBOX
Organisera och bli mer hälsosam.
HÄLSA

Är du för upptagen för att bli organiserad? Försöker du hålla för många bollar i luften på samma gång – familj, vänner och alla måsten?

Tro det eller inte, men att sätta av några minuter för att försöka organisera ditt liv kan faktiskt göra det enklare. Ta del av fyra tips som organiserar ditt liv och gör att du kan leva ett mer hälsosamt liv med mindre stress. Några idéer om hur du kan få ordning på dina aktiviteter och måltider.

1. Ha en stor väggkalender. En väggkalender är det ultimata verktyget för att organisera din vardag. Ha den bredvid telefonen. Skriv upp alla möten, deadlines och aktiviteter i den med en färgpenna. Skriv upp alla familjemedlemmar följt av aktivitet. Använd olika färger för att särskilja personerna. På så sätt kan alla i familjen kolla efter sin färg för att veta vad den har inbokat. Se till att det är en kalender med stor skrivyta. Skriv även ner vad ni ska äta till middag på veckans dagar så kan alla se det där.

2. Organisera din dag efter tid. Sätt upp viktiga papper, skolpapper och annat som ni behöver ha koll på i kronologisk ordning på kylskåpet. En gång i veckan kan du göra ett schema av de kommande aktiviteterna organiserad på varje dag. Sätt även upp detta schema på kylskåpet. Här kan du också skriva upp olika familjemedlemmars sysslor i hemmet.

3. För dagbok vid telefon. Varje dag är en sida där kan du skriva upp vilka aktiviteter som ni ägnat er åt och vad ni har ätit. På så sätt blir det lätt för dig att gå tillbaka och se om det till exempel var någon maträtt som familjen blev lite extra förtjusta i.

4. Planera måltider i förväg. Att planera måltider i förväg kan verkligen spara in på tid, energi och diskussioner. Om du vet med dig att du kommer spendera en stor del av helgen i bilen - förbered snabba och enkla mål. På så sätt spar ni tid och behöver inte stanna till för att äta snabbmat utefter vägen. Ett tips är att skära upp lite grönsaker kvällen innan och lägga i en skål fylld med vatten. På så sätt behåller grönsakerna sin krispighet och ni kan äta dem i bilen som snacks. Skivad frukt är också ett bra alternativ när suget sätter in under bilresan.

Källa: Ediet