Smal till midsommar!

2 månader kvar – så hinner du fixa figuren

HÄLSA

Hoppla – gick våren fortare än du hade tänkt dig?

Det är två månader kvar till midsommar och vill du hinner du fixa figuren till dess!

Smal till midsommar? Nu är det 2 månader kvar och absolut inte försent att göra sig några kilo lättare till dansen runt stången!
Foto: Börje Thuresson
Smal till midsommar? Nu är det 2 månader kvar och absolut inte försent att göra sig några kilo lättare till dansen runt stången!

Det finns inga bra ursäkter till att inte sätta igång redan i dag. Det behöver varken vara dyrt eller ta så mycket tid. Och du, man hinner ganska mycket på två månader.

Viktklubb.se guidar dig till vad du bör tänka på genom att gå igenom de tre magiska M:en: Maten, Motionen och Motivationen.

MAT: "Ät frukost"

Viktklubbs dietist Josefin Jonasson har råden för att du ska äta rätt

Grönsaker och hemlagat i stället för hel- och halvfabrikat.

Ät frukost. De som äter frukost äter oftast nyttigare under dagen. Om man hoppar över frukosten så är det lätt att man kompenserar genom att äta mer mat under dagen.

Väg dig regelbundet. Studier visar att de som väger sig med jämna mellanrum, helst en gång i veckan, lyckas bäst med sin viktminskning.

Lagom till mellanmål. Om du måste äta mellanmål, tänk på att inte överdriva. Ett bra mellanmål kan vara en frukt. Skippa tre-fikat. Ett äpple räcker för att kunna vara social. Säg nej till fikabrödet.

Resonera som ekonomen. Tänk på kosten som inkomster och utgifter. Det är tydligt för de flesta att man inte kan köpa en platt-tv varje månad. På samma sätt kan man inte äta två chokladkakor varje dag.

MOTION: "Hellre lite än inget alls"

Viktklubbs träningsexpert Shirin Rågby Djavidi ger sina fem supertips

Med rätt träning, kost och motion kan du minska midjemåttet till midsommar.
Foto: Colourbox.com
Med rätt träning, kost och motion kan du minska midjemåttet till midsommar.

Träna regelbundet. Kontinuitet i träningen är A och O. Spåra inte ur om du missar ett träningspass och strunta i att motionera på två veckor för att ”allt ändå är förstört”. Hellre lite än inget alls.

Få upp flåset. Kombinationen styrketräning och konditionsträning är det bästa sättet att gå ner i vikt. Varva promenader med annan träning för att allsidigt träna hela kroppen.

Skaffa dig en träningspartner. Sätt dig ner tillsammans med en kompis och boka ett antal träningspass. Det blir roligare att träna med en kompis och svårare att fuska.

Prova en ny motionsform. Den gamla tumregeln att omväxling förnöjer gäller fortfarande. Välj en aktivitet som du aldrig testat förut, till exempel dans eller klättring! Varierad träning ger bäst resultat och är skonsammast för kroppen.

Gör det inte så krångligt. Det behöver varken vara dyrt eller tidskrävande. Att promenera, cykla, springa, leka med barnen, hoppa hopprep är utmärkta motionsformer. Det är att du är aktiv som räknas. All rörelse är bra rörelse!

MOTIVATION: "Tänk positivt"

Viktklubbs motivationscoach Gunilla Burell tipsar hur du håller motivationen igång

Tänk positivt! Att tänka i termer som allt-eller-inget kan vara negativt eftersom varje misstag kan bli en ursäkt att sluta eller skjuta upp dina goda vanor till ”någon annan dag”. Gör du rätt 80 procent av tiden är det okej att slarva 20 procent.

Var realistisk. Det är inte bara kul. Det kommer att vara jobbigt. Sätt också ett realistiskt mål så att du inte bara ger upp om du märker att du satt ett för högt mål.

Ta ett steg i taget. Det går att komma igen om du gör ett litet snedsteg. En dålig dag kommer inte att förstöra allting för all framtid. Var stolt över dig själv och fokusera på det som är positivt.

Unna dig något. Hitta något som ger energi att belöna dig själv med (inte något sött att äta). Belöningar ger också en motivation för att fortsätta förändringen.

Ha roligt! Du presterar bättre om du har roligt, prova till exempel nya träningsformer. Testa nya matrecept eller låt dig inspireras av andra som har lyckats.