Mmm, godis för nyttiga

Smartaste snacksen till fredagsmyset

HÄLSA

Hör du också till dem som väljer naturgodiset framför en chokladkaka för att äta lite nyttigare? Då får du nog tänka om.
– Yoghurtgodis innehåller lika mycket kalorier som vanligt smågodis, säger dietisten Josefine Jonasson.

Foto: THINKSTOCK

Med Viktklubbs dietist Josefine Jonassons hjälp kan du njuta av fredagsmyset, utan att oroa dig för vikten.

– Men det allra viktigaste är mängden. Det är det alltid. Man kan välja att äta smågodis eller choklad och ändå gå ner i vikt, om man begränsar mängden. Ibland går kvalitet före kvantitet och ibland är?det tvärt-om. Valet gör man själv, säger hon.

När man är sugen på snacks är det ofta ”plockandet” man är ute efter. Självklart finns det bättre och sämre saker att plocka med.

FAKTA

Nyttigast:
Klassiker. Grönsaker med dipp. Gör dippen på naturell yoghurt.
Fräscht. Frukt i klyftor.
Proteinkick. Rostade wasabiärtor eller kikärter. Nyttiga och proteinrika.
Fryst. Edame, sojabönor i skidor. Finns i frysdisken, goda med flingsalt.


Festa lagom:
Yoghurtgodis. Innehåller lika mycket kalorier som vanligt smågodis.
Nötter. Innehåller bra fett och är nyttigt i lagom mängd (10–12 stycken).
Ekologiskt och kravmärkt godis är ibland nyttigare än vanligt godis. Kalori- och viktmässigt är det ingen större skillnad.