”Det ska vara roligt!"

1 av 2
DU HAR INGEN URSÄKT! Nej, det har du inte. Välj en träning du gillar, svårare än så är det inte. ”Är du inte skapt för gym? Skit då i det. Dansa, klättre, spela innebandy. Det ska vara roligt”, säger Shirin Rågby Djavidi.
HÄLSA

Tre veckor kvar till midsommar. Dags för ett rejält träningspass Viktklubb.se:s träningsexpert Shirin Rågby Djavidi hjälper dig att komma igång.

Sommartid är sol, semester och kvalitetstid med familjen, men det är även goda middagar, grillfester och kanske få tankar på effektiva träningspass. Då kan ett hopprep vara räddningen. Hopprep är nämligen världens bästa träningsredskap, men det duger gott med promenader.

Huvudsaken att röra på sig

Att träna sätter igång energiförbränningen i kroppen, reglerar aptiten och hjälper till med viktminskningen. Shirin Rågby Djavidi är viktklubb.se:s egen tränings- och motivationscoach. Hon jobbar dagligen med personer som behöver den där sista sparken för att komma igång med träningen.

– Huvudsaken är att du rör på dig. Det är viktigt att sätta upp delmål och framför allt: skynda långsamt. Det är ingen idé att pressa fram träning, för då försvinner lusten, säger hon.

"Var konsekvent"

Om du är helt nybörjare med att träna, så är raska promenader ett utmärkt träningssätt. Att jobba med den egna kroppen ät fullt tillräckligt. Du behöver inte gå på gym eller hänga på friskis och svettis för att komma i form, menar hon.

– Var konsekvent, i ditt träningsupplägg. Det kostar svett och planering för att få resultat och det är viktigt att du skapar rutiner varje dag. Gör det du gillar. Är du inte skapt för gym? Skit då i det. Dansa klättra, spela innebandy. Hoppa hopprep är faktiskt en av de bästa träningsformerna. Det ska vara roligt, tipsar hon.

Tidsbrist ingen ursäkt

Att ha problem med tiden eller jobba sent är ingen ursäkt för att inte komma igång.

– Ställ frågan till dig själv: Hur mår jag nu? Och hur skulle jag egentligen vilja må?

Och återkom till den frågan så fort du tvekar. Träningsvideor är perfekt om du inte anser dig ha tid att gå iväg och träna, eller en kompis, för då kan du inte smita, säger hon med ett leende.?

FAKTA

Träningsexpertens 7 tips för dig som vill komma igång

1. Investera i något träningsredskap som är enkelt Exetubes (gummiband) eller hopprep är perfekta att ha med exempelvis på resan.

2. Skippa den gamla T-shirten som ligger i från garderoben från 80- talet. Att köpa nya träningskläder kan ge dig en kick.

3. Var noga med vilka träningsskor du har. Är det något du ska lägga pengar på så är det skorna.

4. Gör träningen tillsammans med en kompis för då är det lättare motivera sig. Bestäm en fast tid varje dag, bara ni två.

5. Om du vill se tonade muskler måste du belasta kroppen. Simning, yoga, badminton eller dans är motionsformer där kroppens muskler verkligen får jobba.

6. Var aktiv minst 30 minuter. Passa på medan det är fint väder.

7. Skaffa motionsrutiner i vardagen; gå till jobbet, promenera på lunchen, och kanske viktigast: sitt inte och fundera för länge. Gör det bara.

Agneta Elmegård