”Vi ser en ny joggingvåg”

Ribban har sänkts

HÄLSA

Det råder löparfeber i Sverige inför Stockholm Marathon. Låt dig inspireras av årets löparfest.
– Vi hoppas att så många som möjligt ska ta sig i mål. Vi har rekordmånga anmälningar i år, säger Lorenzo Nesi, presschef på Stockholm Marathon.

Foto: COLOURBOX

Idag går alltså startskottet för Stockholm maraton. Första loppet gick 4 augusti 1979 i Stockholm och har sedan dess blivit mycket populärt. Det första loppet lockade cirka 2 000 entusiaster. I år, 2010, har rekordmånga anmält sig, 20 136 löpare från 76 nationer.

– Vi ser en ny stor tredje joggingvåg, säger Lorenzo Nesi. På 70 – talet exploderade löpningen framförallt i USA. På 80-talet slog det till även i Sverige, men då var det mest elitkillar som sprang. Nu upplever vi en tredje våg där många fler tror sig kunna fixa en mara utan att vara elit. Ribban har helt enkelt sänkts.

Låt dig inspireras

Man har aldrig tidigare tillåtit så många löpare men nu har Stockholm Marathon tänjt på gränserna och tagit emot drygt 20 000 anmälningar.

Även om du inte ska springa tävlingen så kan du låta dig inspireras av löparna. Gör det på din nivå efter din förmåga. Om du aldrig har sprungit förut kan det vara bra att starta med raska promenader. Varva sedan promenaderna med lätt jogging och gå sedan över helt till jogging. Börjar i lagom takt, cirka två till tre gånger i veckan.

Löpning är något som de allra flesta kan göra. Du kan bara snöra på dig skorna och sticka ut i löparspåret när du vill. Det är inte heller en speciellt dyr sport. Men om du ska lägga ner pengar på någonting så är det dina löparskor. De betyder allt när du springer. De ska bland annat ge ett bra stöd, en bra dämpning och en bra stabilitet för just din fot. Det här kommer göra din löpning roligare, lättare och du förebygger dessutom att dra på dig skador genom ett par bra skor.

Om du befinner dig i Stockholm under lördagen kan du passa på att heja på löparna.

– Du behöver inte vänta på att det ska springa förbi någon du känner. Alla löpare kan behöva någon som hejar på och applåderar, säger Lorenzo Nesi.

FAKTA

Kom i gång med joggingen

MOTIONÄR

Som motionär är det lagom att löpträna två gånger i veckan. Välj två dagar som passar dig, men inte två dagar i rad. Det är viktigt att kroppen får vila också. Däremellan kan du hålla dig aktiv genom att gå långa promenader. Välj ett par sköna löparskor som du även kan ha på dig under loppet, så minimerar du risken för skoskav. Använd gåstavar om du vill.

Här är ditt program:

Mån: Rask promenad 30 min

Tis: Löpning/jogging 3 km

Ons: Rask promenad eller cykling 30 min

Tors: Vila

Fre: Rask promenad 45 min

Lör: Löpning/jogging 5 km

Sön: Vila

JOGGARE

Som joggare är det lagom att löpträna cirka tre gånger i veckan. Däremellan kan du välja att träna andra konditionskrävande sporter som till exempel, spinning, cykling, simning, aerobics, dans, poweryoga för smidigheten och styrketräning för styrkan.

Här är ditt program:

Mån: Rask promenad 45 min

Tis: Löpning 3 km

Ons: Rask promenad, både på raksträcka och i backe 45 min

Tors: Löpning 5 km

Fre: Lättare styrketräning eller cykling 30 min

Lör: Löpning 3 km

Sön: Vila

ELITLÖPARE

Som elitlöpare har du siktet inställt på att ta dig runt så fort som möjligt. Det är lagom att löpträna cirka 4 – 5 gånger i veckan. Däremellan kan du välja att träna andra konditionskrävande sporter som till exempel, spinning, cykling, simning, aerobics, dans eller poweryoga för smidigheten. Du kan även lägga in ett styrkepass. Tänk på att även träna i backe.

Här är ditt program:

Mån: Rask promenad 45 min

Tis: Löpning 5 km

Ons: Styrketräning

Tors: Löpning 5 km

Fre: Löpning 3 km (intervall)

Lör: Vila

Sön: Löpning 8 km

Goda råd:

Stretcha efter varje träningstillfälle.

Ät väl sammansatta måltider. En bra mix av kolhydrater, fetter och proteiner. Ta hjälp av viktklubb.se om du känner dig osäker.

Tre mål mat om dagen är grundprincipen, plus två till tre mellanmål. Det behöver inte vara så krångligt. Ett mellanmål mellan frukost och lunch, kan till exempel bestå av ett äpple och en näve sötmandlar. Du kommer snart att märka att du orkar mer, känner dig spänstigare, lättare och gladare. Motion och bra mat är det bästa du kan ge din kropp!

Shirin Rågby Djavidi