Variera dagens viktigaste mål

4 goda, smala frukostar

HÄLSA

Låt frukosten ange tonen! En nyttig, mättande och lockande frukost ger dig en bra start - och minskar risken att du slarvar senare under dagen. Här är fyra läckra alternativ.

Frukosten kickstartar förbränningen och får igång kroppen. Dessutom gör den att du kommer i en bra balans redan från start och har lättare att välja bra mat i lagom mängd resten av dagen.

Men om man helt enkelt inte är hungrig då?

– Man behöver inte äta frukost just när man vaknar. Vill man äta först när man kommer till jobbet eller efter en promenad är det helt okej. Risken med att inte äta frukost alls är att man blir väldigt hungrig innan lunch och riskerar att äta för mycket till lunchen, säger Josefine Jonasson, dietist.

Hon tycker inte att man behöver undvika något speciellt livsmedel - men man ska vara medveten om vad ens frukostvanor innebär för resten av dagen.

– Tycker man väldigt mycket om att äta vitt bröd med Nutella så måste man själv göra bedömningen om det är värt det. Det ger inte så bra mättnad och inte så mycket näring. Det kan alltså innebära att man måste jobba lite i uppförsbacke resten av dagen men faktum kvarstår - valet får man göra själv.

Hon tipsar om att det kan löna sig att vara extra försiktig med feta korvar, söt müsli, söt yoghurt, juice och vitt bröd.

Vilken är din egen favoritfrukost?

– Hackat äpple med kokt hel dinkel, lite keso, a-fil, linfrön och solrosfrön. Eller ett par grova mackor med ost och tunnt skivat äpple. Och en massa kaffe med mjölk förstås!

FAKTA

Bärdröm

Hela bär lyxar till den tristaste morgon - här kan de vara frysta eller färska. Du fixar till yoghurten kvällen innan - gör gärna två åt gången. Bra för dig som har ont om tid på morgonen!

Du behöver: 1,5 dl naturell yoghurt (mild eller vanlig), 1 dl valfria bär (exempelvis björnbär eller hallon). Ev sötningsmedel. Ev 1 gelatinblad.

Gör så här: Kvällen innan blandar du yoghurten med färska eller frysta bär i ett glas och ställer i kylen. Vill du så sötar du yoghurten först. För en krämigare, lyxigare yoghurt - lägg ett gelatinblad i vatten i 10 minuter och ta sedan upp bladet och smält det i en kastrull (går på nolltid - vakta). Låt svalna och blanda ner i yoghurten. Ställ i kylen över natten.

Kalorier: 120

Ät med: Fullkornsmacka med lättmargarin, skinkskivor och grönsaker.

Ägg och sill

För den som vill ha något riktigt mättande, och som inte räds rejält med smak på morgonen. Vill du äta samma frukost flera gånger samma vecka kan du koka alla äggen på en gång och spara i kylen.

Du behöver: Ett ägg, fyra sillbitar. Gräslök eller rödlök om så önskas.

Gör så här: Dela ägget i klyftor och ät som det är med sillen som salt och gott tillbehör.

Kalorier: 170

Ät med: Havregrynsgröt på 1 dl havregryn med 1 dl lättmjölk och en klick lingonsylt.

Cafémackor

Det är detaljerna som gör det - ett salladsblad, en snyggt skuren och vriden gurkskiva och gärna groddar eller solrosskott. Tar någon minut extra, men absolut värt besväret! Eller varför inte förbereda grönsaker för flera dagar - lägg i en burk eller i en skål med kallt vatten, täck över och förvara i kylen.

Du behöver: Två skivor fullkornsbröd. 1,5 dl keso (140 g). Citronpeppar. Några tunna skivor rökt kalkon (40 g). Grönsaker/groddar/skott efter smak.

Gör så här: Lägg gärna ett salladsblad i botten. Klicka ut keso, dofta över citronpeppar. Skrynkla ihop skinkan snyggt. Garnera med en generös portion grönsaker, gärna flera sorter.

Kalorier: 360

Snabba äggröran

En mild, krämig och mättande äggröra som faktiskt bara tar ett par minuter att laga till. Vill du ha bacon- och äggkänsla kompletterar du med strimlad, rökt skinka.

Du behöver: Två ägg, 0,5 dl mjölk, 1 tsk redningsmjöl (exempelvis ljus Maizena), salt, timjan. 1 tsk rapsolja. Ev 1-2 skivor skinka (ca 30 g).

Gör så här: Strimla skinkskivan. Vispa ihop alla ingredienserna utom skinkan. Värm upp oljan i stekpanna. Stek först skinkan i någon halvminut, lägg sedan i äggblandningen. Stek på medelstark värme och rör hela tiden mot botten (går på under minuten).

Kalorier: 265

Ät med: En skiva knäckebröd med lättmargarin. Grönsaker.

Maria Wångersjö