Vill du gå ner i vikt

- börja blogga

HÄLSA

Vill du gå ner i vikt - och inte gå upp igen? Börja blogga.
– Jag får otroligt mycket motivation av mina läsare, säger Åse Falkman Fredrikson, viktbloggare sedan flera år.

Åse Falkman Fredrikson har viktbloggat i flera år.
Foto: Privat
Åse Falkman Fredrikson har viktbloggat i flera år.

Alla som försökt gå ner i vikt vet hur viktigt det är att få peppning och stöd från omgivningen.

Men de nära och kära räcker inte alltid till - och då kan en viktblogg vara ett bra komplement.

– I och med att jag vet att jag inspirerar många av mina läsare så vill jag inte göra dem besvikna genom att falla ur totalt. Jag känner hela tiden att jag har någon jag måste sköta mig inför, säger Åse Falkman Fredrikson, som själv viktbloggat i flera år.

För Åse började det med en kämpainsats - med hjälp av Viktväktarna gick hon ner 28 kilo. När hon sedan träffade sin sambo och lade på sig sju-åtta trivselkilon bestämde hon sig för att ta tag i situationen - med hjälp av en viktblogg. Namnet för bloggen fick bli hennes målvikt: 56kilo.se.

– Det var synonymt med den här känslan när man mår bra och trivs med sig själv. Det var en målbild.

Sedan dess har bloggen varit Åses hjälpreda och inspiration när hon, i olika omgångar, behövt bli av med graviditetskilon. Hon har delat med sig av framsteg och motgångar, och bloggat om olika viktminskningsmetoder. På bloggen har hon dessutom hela sin receptsamling, och ett arkiv över viktresultat.

– När jag varit i en viktminskningsperiod har det varit intressant att kolla mina vikttabeller. Jag ser att jag ofta följt samma mönster, exempelvis att det blir svårare och svårare när jag bara har fem-sex kilo kvar. Då går det ju inte i samma takt som i början.

Bloggen har idag över 700 unika läsare varje dag, och många av dem är flitiga med att kommentera. En del av dem har följt varandra i många år.

– När jag inte skrivit på ett par dagar får jag små frågor - "Hur går det för dig", "Hoppas allting är bra".

Åse har ibland känt att hon har hamnat fel i gränslandet mellan privat och personlig.

– Det har hänt att jag i efterhand gått in och tagit bort ett inlägg som gav lite väl mycket information. Jag har en annan, mer personlig, blogg som handlar mer om mitt liv och mina barn. Den är lösenordsskyddad.

Hur har det gått - har du nått din målvikt?

– Ja, jag gick i mål i somras, och sedan dess har jag hållt vikten ganska bra.

Och bloggen är till hjälp fortfarande?

– Absolut! Det känns trevligt att ha någon som håller lite koll på en, plus att jag har alla mina recept där.

FAKTA

Namn: Åse Falkman Fredrikson

Ålder: 36 år

Familj: Make och fem barn

Bor: Helsingborg

Yrke: Jobbar inom grafisk formgivning på webben och viktbloggar sedan 2003 på den egna sajten www.56kilo.se

Dietisten Josefine Jonassons tips till blivande viktbloggare:

1. En ny hobby kan vara ett utmärkt sätt att distrahera sig så att man inte äter. Det kan vara bra att redan från början bestämma sig för att inte äta när man sitter vid datorn.
2. Bloggen kan bli ett bra verktyg att göra klart för sig själv hur man använder mat och ätande, så att man kan förändra sitt beteende.
3. Läs andras viktbloggar och se hur andra har gått tillväga. Ibland ser man andras problem och lösningar mycket tydligare än sina egna.

Här kan du skaffa en egen viktblogg:

Viktklubb.se. Går du med i Viktklubb får du bland annat tillgång till kaloriberäkning, recept, menyer, träningstips - och en egen viktblogg.

Blogg.aftonbladet.se - På fem minuter skaffar du en blogg - gratis. Registrera den på Bloggportalen.se för att nå fler läsare.

Wordpress.com - Ett av världens största bloggverktyg. Skapa en helt öppen blogg - eller välj vilka inlägg du vill lösenordsskydda. Gratis.

Blogg.se - Skapa din egna blogg.

Åses bästa tips till dig som vill viktblogga:

1. Framför allt: Var positiv!
2. Försök hitta en layout eller design som ser tilltalande ut. Använd dig gärna av bilder. Bara text kan bli lite långtråkigt.
3. Du behöver inte dela av dig av personlig information om du inte vill, men var personlig när du skriver. Var intresserad av dina läsare.