Så tränar du bäst och roligast i sommar

Håll vikten – och gå ner – genom att lekträna som barnen

HÄLSA

Njut av semestern, men håll konditionen i trim.

Förena nytta med nöje även de lataste dagarna.

Simma, gå, hoppa studsmatta eller jogga.

Gör som barnen – lek.

Foto: Colourbox

Snart bommar Sverige igen och tar semester. Även träningskläderna och löparskorna brukar hamna längst in i garderoben fram till slutet av augusti.

Gymmen är halvtomma och grillfesterna hägrar.

Mycket sätter sig runt midjan

Det är ju underbart att bara ta ledigt från allt och njuta, men oftast brukar många känna att de är i dålig form efter sommaren.

Rosévinet, ölen, chipsen, plockmaten och grillkvällarna är ljuvliga, men inte när de sätter sig runt midjan.

Tips – var du än är

Så varför inte både njuta av sommaren samtidigt som du håller kroppen igång?

Då kommer du att känna dig stark och pigg även efter semestern. De bästa av två världar helt enkelt.

Du kan med enkla hjälpmedel hålla dig i form även under de varmaste sommarmånaderna oavsett om du är i stan, på landet, på stranden eller på jobbet.

Se tipsen nedan.

FAKTA

Somriga träningstips:

Varför inte hoppa studsmatta med barnen på landet? Det är både roligt och konditionskrävande. Du får lite träning samtidigt som barnen älskar att du leker med dem.

Passa även på att låna deras hopprep eller skaffa dig ett eget med lite tyngd i, gärna med kullager i handtaget. Några minuter hopprep om dagen gör susen för konditionen.

Gör enkla styrkeövningar i trädgården och använd din egen kroppsvikt som motstånd. Armhävningar, utfall, upphopp, situps, chins (när du drar dig själv upp) på en trädgren, rygglyft, balansövningar med mera. Använd din fantasi.

Starta dagen före alla andra och kör ett yogapass på stranden eller i trädgården.

Njut av skog eller strand med en skön morgon- eller kvällspromenad varje dag, helst i minst 30 minuter. Varva promenaderna med en och annan joggingtur, men det kan vara skönt att göra när solen inte är som starkast. Ett par löparskor tar heller ingen större plats om du ska resa bort.

Det som verkligen hör sommaren till är ju att bada. Kör lite längre långsamma pass, korta och intensiva eller intervallträning med en snabb vända och en långsam. Blanda bröstsim, rygg och frisim. Att simma gör gott för både kropp och själ. Vi blir lugna av att vara i vatten och det är skönt mot huden en varm sommardag.

Om du sparar din sommarsemester och blir kvar på jobbet kan du försöka ta små pauser under dagen där du kör enkla stretchövningar. Ta en skön rask promenad eller löparrunda före jobbet så kommer du att känna dig pigg hela dagen för att sen ha hela den ljusa kvällen kvar att njuta.